• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • heעברית
    • enEnglish
    • ruРусский
    • yiYiddish
    • frFrançais
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?
דף הבית » הפלפול היומי
Yaron Yadan ירון ידען 02/07/2009
איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?

אסור להוציא חפצים לרשות הרבים ביום שבת, פעולה זו היא אחת ממלאכות האסורות ביום שבת והיא נקראת הוצאה או טלטול ברשות הרבים. אומנם מותר לאדם לצאת לרשות הרבים עם חפצים שהם חלק ממלבושו או חלק מקישוט מלבושו; טבעת ושרשרת, כובע נאה וכיוצא באלה העונים על ההגדרה של מלבוש וקישוט. אך דברים שאינם מלבוש או קישוט אסור לצאת איתם לרשות הרבים; אסור לצאת עם מחט התחובה בבגד אם אינה לנוי, וכן אסור לצאת עם עפרון על אוזנו שאינו קישוט. וכיוצא באלה דברים עסקו חכמים מה מוגדר מלבוש וקישוט ומה לא. אחד הדברים שדקדקו בדינו הוא הקמיע – מעין אגרת כתב או שורשי צמחים המהווים מרפא למחלות ואותם עונדים כשרשרת.
חכמים קדמונים (תנאים) קבעו שרק אם הקמיע כבר ריפא והוכיח את יעילותו, ובלשונם: "קמיע מומחה", מותר לענוד אותו כשרשרת ולצאת אתו ביום שבת. ומתי נחשב הקמיע ל"מומחה"? תשובה: לאחר שריפא שלושה פעמים. ואין זה משנה אם אדם עונד את הקמיע לאחר שהוא חולה כגון חולה אפילפסיה או בעודו בריא כדי שלא יחלה באפילפסיה. אחד מהתלמידים, רב פפא שמו, עושה הבחנה בין "מומחיות" הקמיע לבין "מומחיות" האדם הכותב או עושה הקמיע. מתוך כך קבע שאם אדם כתב שלושה קמיעות שונים והצליח לרפא בהם שלושה בני אדם הרי שהכותב הוא מומחה לכתיבת קמיעות וכל קמיע שיכתוב מותר לענוד אותו כשרשרת ולצאת אתו לרשות הרבים ביום שבת. כך הדין אם כתב קמיע מסוג אחד ונתן לשלושה אנשים חולים ונרפאו הרי שהקמיע עצמו "מומחה" אבל הכותב עדיין לא. שאל רב פפא: מה דין אדם שכתב שלושה קמיעות שונים ונתן אותם לאדם אחד ובשלושת המקרים הצליח לרפאו, האם הכותב ייחשב מומחה או לא? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד הרי ריפא שלושה פעמים עם שלושה קמיעות שונים, מצד אחר ריפא אדם אחד בלבד ויתכן שהצלחתו נבעה ממזלו של החולה ולא ממומחיות כותב הקמיע. ספק זה לא הוכרע בתלמוד (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף סא, עמוד א – דף סא, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן: איזהו קמיע מומחה? כל שריפא, ושנה, ושלש. אחד קמיע של כתב, ואחד קמיע של עיקרין. אחד חולה שיש בו סכנה ואחד חולה שאין בו סכנה, לא שנכפה – אלא שלא יכפה. וקושר ומתיר אפילו ברשות הרבים, ובלבד שלא יקשרנו אמר רב פפא, פשיטא לי: תלת קמיע לתלת גברי, תלתא תלתא זימני – איתמחי גברא ואתמחי קמיע. תלתא קמיע לתלתא גברי, חד חד זימנא – גברא איתמחי, קמיעא לא איתמחי. חד קמיע לתלתא גברי – קמיעא איתמחי, גברא לא איתמחי. בעי רב פפא: תלתא קמיע לחד גברא מאי? קמיעא – ודאי לא איתמחי: גברא איתמחי או לא איתמחי? מי אמרינן: הא אסי ליה, או דילמא: מזלא דהאי גברא הוא דקא מקבל כתבא? – תיקו".

אודות המחבר

Yaron Yadan

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
בתולה המקיימת יחסי מין בהסכמה יש לה צער?

בתולה המקיימת יחסי מין בהסכמה יש לה צער?

המזיק את אשתו בתשמיש המיטה

המזיק את אשתו בתשמיש המיטה

עוף גדול מטיל ביצה שאינה מופרית תוך כדי מעופו וגורם לשיטפון

עוף גדול מטיל ביצה שאינה מופרית תוך כדי מעופו וגורם לשיטפון

מניין שהערים לוד אונו וגיא חרשים היו מוקפות חומה מתקופת יהושע בן נון?

מניין שהערים לוד אונו וגיא חרשים היו מוקפות חומה מתקופת יהושע בן נון?

כוכבים בשמיים

כוכבים בשמיים

הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן

הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן

האם סקס אנאלי מותר לזוג נשוי שאינם יהודים?

האם סקס אנאלי מותר לזוג נשוי שאינם יהודים?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס