• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • heעברית
    • enEnglish
    • ruРусский
    • yiYiddish
    • frFrançais
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?
דף הבית » הפלפול היומי
Yaron Yadan ירון ידען 01/24/2010
אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?

לא ראוי להתחתן עם אישה שדרכה לנאוף, אך אם עומדת בפני אדם לבחור, כברירת מחדל, בין אישה נואפת לבת אישה נואפת, נחלקו החכמים לכל אחת מהן יש חסרון ויתרון. לאישה נואפת יש חסרון ויתרון, מצד אחד היא נואפת (חסרון) מצד אחר אין חשש שהיא ממזרת (יתרון). לבת אישה נואפת יש חסרון ויתרון, מצד אחד יש חשש שהיא ממזרת (חסרון) מצד אחר היא אינה נואפת (יתרון) לכן נחלקו חכמים: לדעת חכם אחד, שמואל שמו, עדיף לשאת אישה נואפת שהיא בחזקת כשרה, שהרי אימה לא הייתה נוהגת לנאוף, מאשר לשאת בת אישה נואפת שיש חשש שהיא ממזרת. חכם אחר, ר' יוחנן שמו, דעתו שיש להעדיף את בת האישה הנואפת שדרכה בניאופים עדיין לא הובררה, מאשר את אימה שהיא בחזקת נואפת, ואשת איש נואפת נאסרת על הבעל. להלכה נפסק שעדיף לשאת את בת הנואפת בטענה שסביר להניח שאינה ממזרת, אף שדרך אימה לנאוף, עדיין מספר הבעילות עם בעלה הם יתרות על בעילותיה עם אחרים. ומכוח ההלכה שהולכים אחר רוב בעילות, בתה בחזקת שאינה ממזרת. שאל אחד התלמידים, רב עמרם שמו: מה דין ילדי אישה שרגילה בפריצות יתירה, עד שיש לחשוש שרוב בעילותיה עם אחרים ומיעוט בעילות עם הבעל, האם נחשוש שהילדים ממזרים? תשובה: הדבר תלוי מתי אישה יכולה להתעבר (מבייצת) – יש מן החכמים הסובר שאישה מתעברת ימים מספר לפני שמקבלת מחזור, לפי דעה זו ילדיהם ממזרים משום שהבעל לא יודע מתי האישה מקבלת מחזור ואינו נותן דעתו לשמור על אישתו הנואפת. לדעת חכם אחר, הסובר שאישה מתעברת בזמן שהולכת למקווה כדי להיטהר מטומאתה (לאחר 11-14 ימים מתחילת המחזור), הרי שהבעל יודע מתי אשתו הולכת למקווה, לפי דעה זו יש ספק אם ילדיו ממזרים. ומה הם צדדי הספק? מצד אחד היות והבעל יודע מתי הם ימי ביוץ האישה הוא ישמור עליה שלא תנאף בזמן זה כדי שילדיו לא יהיו ממזרים. מצד אחר, היות ואישה זו דרכה בפריצות יתירה היא תצליח להערים על הבעל ולנאוף. (ספק זה לא הוכרע בתלמוד. תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף כו, עמוד ב – דף כז , עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אמר שמואל: ישא אדם דומה ואל ישא בת דומה, שזו באה מטיפה כשרה, וזו באה מטיפה פסולה; ור' יוחנן אמר: ישא אדם בת דומה ואל ישא דומה, שזו עומדת בחזקת כשרות, וזו אינה עומדת בחזקת כשרות. מיתיבי: נושא אדם דומה! אמר רבא: ותסברא נושא לכתחלה? אלא אם נשא, תני נמי בת דומה. והלכתא: ישא אדם בת דומה ואל ישא דומה, דתני רב תחליפא בר מערבא קמיה דר' אבהו: אשה מזנה – בניה כשרין, רוב בעילות אחר הבעל. בעי רב עמרם: היתה פרוצה ביותר, מהו? אליבא דמ"ד אין אשה מתעברת אלא סמוך לווסתה, לא תיבעי לך, דלא ידעי בה ולא מנטר לה, כי תיבעי לך – אליבא דמ"ד אין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה, מאי? כיון דידע בה נטורי מנטר לה, או דלמא כיון דפרוצה ביותר לא? תיקו".

אודות המחבר

Yaron Yadan

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?

אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?

תינוקת מתחת לגיל שלוש שעשתה סקס ונהנתה מותרת לכוהן?

תינוקת מתחת לגיל שלוש שעשתה סקס ונהנתה מותרת לכוהן?

הלוקח ספר תורה מארון הקודש ונותן לאישתו כגט גירושים האם היא מגורשת?

הלוקח ספר תורה מארון הקודש ונותן לאישתו כגט גירושים האם היא מגורשת?

אורך כיפת השמיים ועובי הרקיע וזמן מהלך השמש מעלות השחר עד צאת הכוכבים

אורך כיפת השמיים ועובי הרקיע וזמן מהלך השמש מעלות השחר עד צאת הכוכבים

האם מותר לכוהן לשאת קטנה? ומהי זונה על פי ההלכה

האם מותר לכוהן לשאת קטנה? ומהי זונה על פי ההלכה

אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול

אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול

המטייל בדרום אמריקה ופגש חיה שאינו מכירה ורגליה ופיה חתוכים אם סיבי בשרה שתי וערב כשרה.

המטייל בדרום אמריקה ופגש חיה שאינו מכירה ורגליה ופיה חתוכים אם סיבי בשרה שתי וערב כשרה.

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס