שאלות ותשובותהגדרת היהודי
Avatar 3 שנים • יניב

בס"ד
שלום,
אני מבין שאתם רוצים להפריד את הדת מהמדינה, אך האם זה אפשרי?
המושג יהודי מתבסס על הדת היהודית והרי ראיה לכך שהתקבצנו כאן  כעם עם מכנה משותף שהוא היהדות ובוא נהייה כנים אם לא ההיסטוריה היהודית לא היה לנו שום מכנה משותף שעליו מתבסס עם ישראל ואז היינו נשארים כל אחד בארצו (גרמניה, מרוקו, צרפת וכו') – לא הגענו ארצה משום שכולנו אוהבים אוכל מסוים או כולנו צבע עור זהה, אפילו השפה העברית מקורה מהתנ"ך.
בקשתכם להתנתק מהדת  מופרכת  משום שטענתכם היא: "תודה רבה ליהדות שבזכותה התקבצנו כאן כעם ישראל, שבזכותה אנו מדברים בשפה העברית שהיא ההיסטוריה המקשרת בין כולנו אך אנו מעוניינים להתנתק ממנה ונבנה את עמינו ללא ההיסטוריה שלו משל לברז שלא יחובר לצינורות האם יוכל להוציא מים? – אני לא מחייב אותכם להאמין בדת היהודית אך עובדתית אם תסתכלו לעומק  אנחנו פה בזכותה.
קראתי את המאמרים שכתובים באתר  ויש לי תחושה שניסיתם לפרש את הדת בעצמכם ולא באמת חיפשתם את התשובות לשאלות, יתרה מכך האתר הנ"ל אינו מציג את הדת בצורה אובייקטיבית הוא מציג אך ורק את הדברים שלכאורה לא "נראים טוב לעין" ביהדות, אבל איפה כל המוסר שיש בתורה? איפה הנימוסים והדרך ארץ שכתוב בתורה? איפה הצווים כלפי הבעל שמחויב לכבד את אשתו כגופו לדאוג לה, לפרנס אותה ולאהוב אותה דבר שהתחייבתי כשרשמתי כתובה לאשתי שאם חלילה אתגרש ממנה התורה מחייבת אותי לשלם לה פיצויים, אך כמובן שלא הצגתם את זה דאגתם להראות כי הדת היהודית הנה דת שוביניסטית שמעמד האישה נחות וללא זכויות, וכמובן שלא תרשמו שהתגלה במחקר באמריקה כמדומני שברית מילה הוא דבר בריא ויש הממליצים לעשותו ועוד כהנה וכהנה אין ספור דוגמאות שאני יכול לתת.
ראו זה כחומר למחשבה ואשמח אם תענו לשאלתי בתחילת העמוד,
בברכה,

4 תשובות
3 שנים • ירון ידעןYaron Yadan צוות

שלום יניב,
בני אדם משתנים עם הזמנים וחילופי המקומות.
היהודים השתנו והגדירו עצמם מחדש.
זה קרה מאז החלו תנועות לאומיות באירופה להתעורר ולשלב את ערכי הדמוקרטיה.
גם היהודים החלו בתהליך חילון (עזיבת הדת) עם חיזוק הלאומיות היהודית.
מעתה המושג יהודי/יהדות/יהודים מקבל משמעות חדשה: משמעות אתנית קולקטיבית ללא קשר לשמירת שבת וליתר חוקי הדת הכתובים בשולחן ערוך.
משקמה מדינת ישראל על ידי היהודים הם קבעו חוקים חדשים, חוקים התואמים את זכויות האדם שהחלו בקרב הנוצרים שעזבו את דת הנוצרית.
אם לסכם את תהליך ההשתנות מדת יהודית ללאומיות יהודית: בעבר ה"דבק" בין האנשים היהודים היה הדת ומעתה ה"דבק" בין האנשים היא הלאומיות.
ואל תתפלא משינויים אלו כי זה כבר קרה ליהודים.
בעבר הרחוק המקראי היהדות הוגדרה כדת של בית מקדש, עלייה לרגל וריבונות על ארץ ישראל כשהחוקים כתובים בתורה.
מאז חרב בית מקדש שני בוטלה עלייה לרגל, בוטלו הקורבנות, בוטלו חוקי התורה, בוטל יחס הילד אחר האב…והחלו להגדיר מחדש את המושג "יהודי". יהודי הוא השומר את חוקי התלמוד הכתובים בשולחן ערוך. בטלה התורה ובמקומה באה "ברית חדשה" של התלמוד.
בתי  כנסיות החליפו את הקורבנות, בתי מדרש החליפו את בית המקדש וההלכה החליפה את חוקי התורה: הילד מתייס לאם.
לגבי הערתך השנייה, ממליץ לך לקרוא את ספרי: הדת קמה על יוצריה, ומשם תלמד שאין מוסר בדת היהודית אלא ציות לחוקי יהוה.

3 שנים • יניב נחמיהAvatar

 
 
"היהודים השתנו והגדירו עצמם מחדש" – הגדרה מחדש איננה מוחקת את ההיסטוריה- אדם העובר לגור באמריקה ומקבל אזרחות אמריקאית ויודע את ההמנון בעל פה ואוהב אותה אהבת נפש ומנסה לשכוח את העבר שלו מישראל יוכל לטעון שלא נולד בישראל? 
 
"גם היהודים החלו בתהליך חילון (עזיבת הדת) עם חיזוק הלאומיות היהודית" – איך זה בא לידי ביטוי? 
 
סביב מה הם התאגדו? מה היה שונה בהם משאר אנשי העם (העם הגוי) שבו הם היו שעשה אותם יהודים בלי דת (ואז בזמנו בלי מדינה)?
 
" ומעתה ה"דבק" בין האנשים היא הלאומיות" -שוב, אותה הלאומיות שהתבססה על הדת בנוסף בזמנו איך ה"לאומיות החדשה" באה לידי ביטוי? 
 
"בוטלו חוקי התורה", "בטלה התורה ובמקומה באה "ברית חדשה" של התלמוד" – איזה ברית חדשה? בוטלה התורה?  – כנראה שלא הבנתי נכון.
 
אני מבין את הרצון שלך להפריד את המדינה מהדת, אתה אדם חילוני שלא אוהב את הדת (בלשון המעטה) ולא מאמין בכלל שהיא הייתה קיימת (שזו גם ההיסטוריה שלך)  והייתה רוצה שהמדינה תהיה בעלת ערכים דמוקרטים עם חזון משלה, השכלה וכו' שזה דבר יפה מאוד אך זה בלתי אפשרי שאחרי שהגדרת את עצמך יהודי והתאגדנו כעם בזכות הדת היהודית לא להכיר בה.
 
בנוסף, היהדות היא דת איננה תחביב, אדם המאמין בה מחויב לקיים אותה  איך שהיא גם אם היא "לא מוסרית" (דבר השנוי במחלקות ביני לבינך), הוא רואה בה כחוק כמו חוקים אחרים שהוא מחייב לציית להם וזה לא ניתן לבחירה.
 
אין לי את הצורך לקרוא את הספר שאמרת לי די לי בשמו בלבד, שמו שמייצג סובייקטיביות, דעות אבסולוטיות, בעל מטרות ידועות מראש של הסתה והתרסה שנשאלות בו שאלות על הדת שכן אפשר לענות על רוב הטענות אם לא על כולן (אך בוודאי על כולן) תשובות מספקות על ידי גורמים דתיים, ואני בטוח שלא צוינו בו דברים לזכותה של הדת היהודית. – תקן אותי אם אני טועה.

3 שנים • ירון ידעןAvatar

שלום יניב,
מציע לך להמשיך לבדוק ולחקור את היסטוריית העמים בכלל והיסטוריית העם היהודי בפרט.
באופן כללי עליך להכיר בעובדה שהאדם הוא היוצר את הכרתו ותובנותיו. אלוהים הוא תובנה אנושים ואי קיומו של אלוהים היא תובנה אנושית.
מכאן עליך לנסות לבדוק, אם חפץ אתה בהכרה מגובשת, לחקור ולהחליט.
זה מה שעשיתי וממשיך לעשות.
לכן, מציע לך לקרוא חומר רלוונטי, אף אם אתה חושד בהטייה , ולסמוך על עצמך לקבוע אם אמת נאמר או לא.

3 שנים • נדבAvatar

נסיון

תשובתך