שאלות ותשובותשאלה מהכיוון החילוני לירון ידען
Avatar 7 שנים • admin

ירון שלום. אני אדם חילוני ואתאיסט האוהב חלקים רבים מהתנ"ך ורואה בהם מפסגות היצירה האנושית. אחרי שבתיכון לא קיבלתי תשובה לסקרנותי – מי כתב את התורה – פניתי בשנים האחרונות ללימודי חקר המקרא ("ביקורת המקרא"). כעת, משברור לי כיצד, בקווים כלליים, נכתבה התורה, וכי הקשר בין המסורת המקובלת והעובדות ההסטוריות רופף ביותר, פניתי לבחון את נושא היהדות : לא מתוך רצון "להתקרב", אלא מתוך סקרנות ורתיעה מבורות (ואני בור בתחום זה). קראתי את הספר שלך ומצאתי בו את מה שאתה מתאר כעמדת היהדות האורתודוכסית ("שולחן ערוך", הרמב"ם) בנושאים כמו היחס לגוי, לחילוני, לאשה, ועוד, ומצאתי עולם שחור משחור. אם אכן ספרך מצייר תמונה מאוזנת ומהימנה של היהדות הרי – וקשה לי להתבטא כך – אפשר להבין נימוקים אנטישמיים המתבססים על הכרת התלמוד והשולחן ערוך. 

אני מתקשה להאמין שהתמונה שציירת היא מאוזנת ושלמה. כך למשל, אני מתאר לעצמי שבכל מה שנוגע להלכה העוסקת ב"רעך" , כלומר ביהודי שומר מצוות , וספרך אינו עוסק בהלכות אלה, יש הרבה דברים שמציגים את היהדות באור אחר. 

ואולי גם בתחומים בהם נגעת התמונה אינה מאוזנת?

אני מבקש ממך, תחילה, את חוות דעתך הכוללת על היהדות כפי שאתה מכיר אותה – כלומר, גם הערכת החוקים הרלוונטיים לקהילת שומרי המצוות ולא לגוי או לחילוני – ואם תוכל גם להפנות אותי לקריאה נוספת, אודה לך מאד. 

3 תשובות
7 שנים • adminAvatar צוות

שלום אלון,

שמחה גדולה לקרוא פנינים מאדם שרוחו נושבת לחקר האמת.

לשאלתך, ספרי: "הדת קמה על יוצריה" מציג את ההלכה כפי שהיא ללא משוא פנים וללא נטייה לצד זה או אחר.

דת יהודית מבוססת על התגלות היסטורית של אלהים לעם היהודי כלומר, אמת מוחלטת.

אמת זו מושתתת על הרעיון שיהוה בחר רק בעם היהודי לקיים את מטרת העל של בריאת העולם, כפי שיהוה מבין אותה.

 

מקווה שדבריי הקצרים הועילו במשהו, ואם לאו, אתה מוזמן למקד שאלתך.

האזן לראיון איתי בנושא שאלתך

בברכה

דעת אמת

7 שנים • adminAvatar צוות

ירון שלום.

 

תודה על תשובתך המהירה. אני מקבל את הצעתך וממקד את שאלתי.

תחילה האזנתי לראיון איתך, על 6 חלקיו, ועם היותו מעניין מאד, הוא מוקדש כולו לביקורת חריפה על אופייה של הדת היהודית, כעין מה שאתה עושה בספרך מאיר העיניים.

 לעומת זה, בדף "אודות" באתר שלכם מצאתי את הקטע הבא, שהוא קרוב יותר למה שאני מבקש ממך:

" ד"א יצרה פרשנות מדעית והומניסטית חדשה למורשת היהדות הקלאסית, בהחזירה להקשריה ההיסטוריים הטבעיים. גישה פרשנית זאת עונה לשלוש מטרות חיוניות גם יחד: היא תומכת בתרבות היהודית, מגינה עליה מתועבת הפונדמנטליזם ובה בעת מאפשרת לכל מי שתרבות זאת יקרה לו לתפקד היטב בעולם התפיסות המודרני "

 היכן אפשר למצוא את הפרשנות החדשה שלכם? באתר אני מוצא רק ביקורת – חיונית והכרחית מבחינתי – אבל נותר רק עם השלילה ועם השאלה : האם זו התמונה כולה? האם יש טעם בכלל לנסות ולהכיר את המורשת היהודית, אם היא כפי שהיא מצטיירת מכתיבתך? מאידך, הקטע המצוטט לעיל מראה שזו אינה עמדתך השלמה. מכאן שיש, לדעתך, תכנים וערכים  במורשת היהודית אליהם יכול אדם ליברל והומניסט, וגם חילוני למשעי, להתחבר .

 מהם ערכים אלה? האם הם חוזרים בחזרה אל התנ"ך? הנבואה ? או שגם בתלמוד ניתן למצוא מהם? האם הם עוסקים ביחסים בין אדם וחברו, גם אם זה הוא יהודי כשר בלבד? או שמא יש גם גדלות ואצילות נפש לכל אדם ובריה באשר הם? והאם יש בכלל חמלה אוניברסלית ביהדות?

 אנא השתדל להסביר לי את משמעות הקטע המצוטט, ולמעשה לסנגר על הקשר ה"חדש" שאתה מציע למורשת היהודית.

 אסתפק גם בהפניה למאמרים או ראיונות מתאימים.

 תודה.

7 שנים • adminAvatar צוות

שלום אלון

הניסוח שציטטת אינו מבהיר את הכוונה, אנסה כאן.

דעת-אמת מבקרת את התפיסה הפונדמנטליסטית באופן המראה שהאורתודוכסיה מעוותת את המקרא וסיפוריה .

מכאן, שהרוצה להכיר את היהדות המקראית, עליו ללומדה כפי שהיא כתובה ללא פלפולי סרק והבל של חז"ל.

היכרות היהדות הקלאסית תבוא ממנה עצמה, מתוך כתבי הקודש עצמם.

והרוצה להעמיק , במובן של היכרות העמים והתרבויות שהשפיעו על היהדות יצטרך ללמוד באקדמיה או באופן עצמאי.

ולשאלה: האם ניתן למצוא הומניזם במקרא. אומנם רוב כתבי הקודש מלאים בנקם, עונש, הרס וחורבן…..אך יש בדברי הנביאים, כמו ישעיהו, רוממות רוח המשתוקקת לאחווה, אהבה , חסד….

דעת אמת

תשובתך