דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
המזיק את אשתו בתשמיש המיטה
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 12/02/2009
המזיק את אשתו בתשמיש המיטה

בעל שגרם חבלה לאשתו על-פי ההלכה חייב לשלם לה את עלות הנזק. אחד החכמים שאל: מה הדין כשהבעל גרם נזק לאשתו במהלך קיום יחסי מין? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד יש לפוטרו כי הוא חדר אליה בהסכמה וברשות, מצד אחר יש לחייבו משום שהיה לו להיזהר ולהישמר בהתנהגותו לבל יזיק לה. השיבו החכם, רב הונא שמו: הבעל פטור מתשלום! בדומה לאדם שהלך עם קורה ואדם אחר הלך עם כד ובשגגה שברה הקורה את הכד, שהדין מוסכם שהוא פטור, בנימוק "שלזה רשות להלך ולזה רשות להלך". כך הדין במקרה דינן, לבעל הייתה רשות והסכמה לחדור לאישה. חכם אחר, רבא שמו, סובר שהבעל חייב בנזק האישה כשהזיקה במהלך קיום יחסי המין. בדומה למקרה שאדם האוחז בכד עמד, ואדם האוחז בקורה מהלך ושבר את הכד. הדין מוסכם שהאוחז בקורה חייב, כך גם הבעל שעשה את מעשה החדירה (נידון כמהלך) והאישה שכבה פסיבית (נידונה כעומדת). שאלו התלמידים, אם כך, שהאישה לא עושה מעשה בזמן קיום יחסי מין, מדוע בחוקי התורה חייבו גזר דין מוות את אשת איש הנואפת? הרי היא לא עשתה כלום והכלל הידוע שחוקי התורה מחייבים עונש אך ורק אם עושים מעשה. תשובה: העונש שנגזר על האישה הנואפת הוא בגלל הנאתה למרות שהייתה פסיבית בקיום יחסי המין, ובלשון חכמים: "אישה קרקע עולם". (תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף לב, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"בעא מיניה רבה בר נתן מרב הונא: המזיק את אשתו בתשמיש המטה, מהו? כיון דברשות קעביד – פטור, או דלמא איבעי ליה לעיוני? א"ל, תניתוה: שלזה רשות להלך ולזה רשות להלך. אמר רבא, ק"ו: ומה יער, שזה לרשותו נכנס וזה לרשותו נכנס, נעשה כמי שנכנס לרשות חבירו וחייב, זה שלרשות חבירו נכנס לא כל שכן! אלא הא קתני: שלזה רשות להלך ולזה רשות להלך! התם תרוייהו כהדדי נינהו, הכא איהו קעביד מעשה. והיא לא? והכתיב: (ויקרא י"ח) ונכרתו הנפשות העושות מקרב עמם! הנאה לתרוייהו אית להו, איהו מעשה הוא דקעביד".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
האם אפשרי לטבול מחט טמאה (מחט תפירה) על ראש אדם שרגליו במקווה

האם אפשרי לטבול מחט טמאה (מחט תפירה) על ראש אדם שרגליו במקווה

נחש שהשתוקק מינית לאישה ונכנס אל תוך איבר מינה – כיצד יוציאוהו ממנה?

נחש שהשתוקק מינית לאישה ונכנס אל תוך איבר מינה – כיצד יוציאוהו ממנה?

מניין שאסור לקיים יחסי מין ביום הכיפורים?

מניין שאסור לקיים יחסי מין ביום הכיפורים?

אישה הנישאת בביאה ובא אחר באמצע המשגל וקידשה

אישה הנישאת בביאה ובא אחר באמצע המשגל וקידשה

מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.

מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.

מתי תושבי טבריה חוגגים את פורים?

מתי תושבי טבריה חוגגים את פורים?

טועה מי שחושב ששלמה המלך חטא

טועה מי שחושב ששלמה המלך חטא

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס