• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • heעברית
    • enEnglish
    • ruРусский
    • yiYiddish
    • frFrançais
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 12/31/2009
אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת

קטין אינו בר עונשין לכן אם עבר על חוקי התורה אינו נענש. כשנעשה בוגר הוא בר עונשין ובלשון התורה: "איש". חכמים קדמונים (תנאים) קבעו את הגיל שאדם נעשה בוגר ובר עונשין: משצמחו לו שתי שערות על הגוף; לבת משצמחו שתי שערות לאחר גיל שתים עשרה, ולבן משצמחו שתי שערות לאחר גיל שלוש עשרה. דנו התלמידים בהגדרת שתי השערות; אחד התלמידים, חלבו שמו, קבע שלשערות צריך להיות גומות במקום גידולן. תלמיד אחר, אדא בר אהבה שמו, קבע שאם יש גומות אף שעדיין לא צמחו שערות נחשב בוגר. שאל אחד התלמידים, חנינא שמו, אם דיי בגומות אף שאין שערות מדוע חכמים קדמונים (תנאים) לא אמרו זאת במפורש אלא תמיד נקטו "שתי שערות" ולא אמרו "שתי גומות"? תשובה: חכמים באופן מודע לא ניסחו את קביעת הבגרות בלשון "שתי גומות" אף שידעו שאם היו שתי גומות ללא שערות נחשב בוגר, משום שאם היו מנסחים את קביעת בגרותו "עד שיהיו לו שתי גומות", הנוסח היה מטעה והיה ניתן להסיק ממנו שאם צמחו שתי שערות בגומא אחת הוא אינו בוגר. לכן ניסחו את הקביעה בנוסח: "צמחו שתי שערות" שממנו ניתן להסיק שאף אם צמחו שתי שערות בגומא אחת נחשב בוגר. שאלו התלמידים: האם יש מציאות ששתי שערות צומחות בגומא אחת? והלא אלוהים התהלל בטבע בריאתו שאף שצומחות שערות רבות בראשו של אדם, כל שערה ושערה ייחד לה גומא משלה. ואילו היו צומחות שתי שערות בגומא אחת הן היו פוגעות בראייתו משמע, בכל גומא צומחת שערה אחת בלבד. תשובה: בראש אדם אין צומחות שתי שערות בגומא אחת אך בגופו צומחות שתי שערות בגומא אחת. עוד נחלקו חכמים היכן צריכים לצמוח שתי שערות אלה כדי להפוך את הקטין לבוגר; לדעת חכם אחד אפילו צמחה שערה אחת בגב והשנייה בבטן ולדעת חכם אחר הן צריכות לצמוח במקום אחד. (תלמוד בבלי, מסכת נדה, דף נב, עמוד א – דף נב, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"א"ר חלבו אמר רב הונא: שתי שערות שאמרו – צריך שיהא בעיקרן גומות. רב מלכיו אמר רב אדא בר אהבה, גומות אע"פ שאין שערות. אמר רב חנינא בריה דרב איקא: שפוד, שפחות, וגומות – רב מלכיו; בלורית, אפר מקלה, וגבינה – רב מלכיא, רב פפא אמר: מתני' ומתניתא – רב מלכיא, שמעתתא רב מלכיו, וסימנא: מתניתא מלכתא. מאי בינייהו? איכא בינייהו שפחות. אמר רב אשי, אמר לי מר זוטרא, קשה בה רבי חנינא מסורא: לא לישתמיט תנא ואשמועי' גומות אי אשמועינן גומות – ה"א עד שיהו שתי שערות בשתי גומות קמ"ל – דאפילו שתי שערות בגומא אחת. ומי איכא כה"ג? והכתיב (איוב ט') אשר בשערה ישופני והרבה פצעי חנם, ואמר רבא: איוב בסערה חירף, בסערה השיבוהו. בסערה חירף – אמר לפניו: רבש"ע, שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלפה לך בין איוב לאויב? בסערה השיבוהו – (איוב ל"ח) ויען ה' את איוב מן הסערה, ויאמר אליו: שוטה שבעולם, הרבה נימין בראתי בראשו של אדם, ולכל נימא ונימא בראתי לו גומא בפני עצמה שלא יהיו שתים יונקות מגומא אחת, שאלמלא שתים יונקות מגומא אחת – מכחיש מאור עיניו של אדם. גומא בגומא לא נתחלף לי, איוב באויב נתחלף לי? לא קשיא, הא – בגופא, הא – ברישא. אמר רב יהודה אמר שמואל: שתי שערות שאמרו – אפילו אחת על הכף ואחת על הביצים. תניא נמי הכי: שתי שערות שאמרו – אפילו אחת בגבה ואחת בכריסה, אחת ע"ג קשרי אצבעותיה של יד ואחת ע"ג קשרי אצבעותיה של רגל – דברי ר' שמעון בן יהודה איש כפר עכו שאמר משום רבי שמעון. ורבנן אמר רב חסדא: עד שיהו ב' שערות במקום אחד".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
אלמנה (יבמה) ששרפה את נעל גיסה (היבם)

אלמנה (יבמה) ששרפה את נעל גיסה (היבם)

החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

פועל הבוצר ענבים מגפן אחת מותר לו לאכול מענבים של אחרת?

פועל הבוצר ענבים מגפן אחת מותר לו לאכול מענבים של אחרת?

האופה בחג לצורך יום חול פטור מעונש הואיל ותיאורטית יתכן ויזדקק למאפים בחג

האופה בחג לצורך יום חול פטור מעונש הואיל ותיאורטית יתכן ויזדקק למאפים בחג

דרכי רפואות לתינוק בכלל ולתינוק הנימול בפרט.

דרכי רפואות לתינוק בכלל ולתינוק הנימול בפרט.

עננים שהמטירו חיטים

עננים שהמטירו חיטים

מה עשה אלוהים לחיות הגדולות שלא יתרבו?

מה עשה אלוהים לחיות הגדולות שלא יתרבו?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס