• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • heעברית
    • enEnglish
    • ruРусский
    • yiYiddish
    • frFrançais
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
הקושר את הרסן בזקן התיש בשבת.
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 08/13/2009
הקושר את הרסן בזקן התיש בשבת.

אדם מוזהר לא לשכוח להשבית את בהמתו בשבת, כי כך כתוב: "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶך" (שמות פרק כג; 12)ָ
לכן אסור להניח עליה משא בשבת, אך מותר להוציא את הבהמה עם רסן משום שאינו נחשב משא. אולם תיש – דרכו לחמוק מהרסן, ויש חשש שהרסן יישאר ביד הבעלים ויבוא לידי טלטולו בשבת ברשות הרבים. לפיכך אסרו חכמים להובילו עם רסן, אלא אם כן חקק בעליו חור בין קרני התיש ותחב את הרסן בחורי הקרניים כדי שלא יישמט. במקרה כזה מותר להוציא את התיש עם רסן. רב יוסף העלה ספק: מה הדין אם הרסן קשור לזקן התיש? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד, צריך להיות מותר משום שהתיש לא ירצה להשתחרר מהרסן כי זה תולש את זקנו ומכאיבו. מצד אחר, קשירה בזקן התיש אינה קשירה חזקה אלא רפויה והרסן יכול להשתחרר מזקן התיש ויישאר בידו של בעל התיש, וכך יבוא לידי טלטול הרסן בשבת. (התלמוד לא הכריע בספק זה. תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נב, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"בעי רב יוסף: תחב לה בזקנה מהו? כיון דאי מנתח לה כאיב לה – לא אתיא לנתוחה, או דילמא: זימנין דרפי ונפיל, ואתי לאתויי ארבע אמות ברשות הרבים? – תיקו".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

מותר לדבר בלשון מעוררת תשוקה לפני יחסי מין

מותר לדבר בלשון מעוררת תשוקה לפני יחסי מין

אישה שבגדה בבעלה ומכחישה צריכה לשתות מים קדושים שיבדקו אותה.

אישה שבגדה בבעלה ומכחישה צריכה לשתות מים קדושים שיבדקו אותה.

אישה שהכניסה פיסת בד לנרתיקה ומצאה טיפת דם ממתי היא טמאה?

אישה שהכניסה פיסת בד לנרתיקה ומצאה טיפת דם ממתי היא טמאה?

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

בייש אדם ישן ומת

בייש אדם ישן ומת

אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?

אשת איש שנואפת כדבר שבשיגרה בניה ממזרים?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס