דעת אמת פרסמה סרטונים רבים המבטאים את העיסוק התלמודי ב"בוקי סריקי", ההופך את חז"ל לחוכא ואטלולא, ובצדק. אלא שרבים מאנשי האמונה, המגנים בחירוף נפש על אלוהיהם יותר מאשר אלוהיהם מגן עליהם, טוענים שאלו סוגיות שאינן נלמדות בישיבות. כאילו אמרו: אנחנו עושים סלקציה בין הבלי התלמוד לחוכמתו. אך, כדרכם של אנשי אמונה, אינם מציגים את "החכמה". כבר הפצנו סרטון העוסק בסוגיה "פתח פתוח מצאתי" הנלמדת בישיבה, הממחיש את פלפולי ההבל והסרק. וכן את סוגיית "ביצה שנולדה ביום טוב, הנלמדת בישיבות ומתפרסת על שנים עשר עמודים .
בסרטון זה אציג את הסוגיא ממסכת סוכה, הנלמדת בישיבות ועוסקת בשאלה: מניין יודעים שגובה סוכה מינמלי הוא מטר. ובלשונם "עשרה טפחים".
סוכה שנמוכה ממטר פסולה.
מניין לחכמים קביעה זו?
הרי בתורה לא נכתבו מידות הסוכה הכשרה. רק נכתב שצריך לשבת בסוכה מבלי לפרט מידות סוכה: גובהה, אורכה, רוחבה…
תשובה:
גובהו של "ארון הברית" הוא מטר.
וידוע שאלוהים היה נוהג לרדת לארון הברית ולשוחח עם משה, כי כך כתוב: ונועדתי [יהוה] לך שם [מעל ארון הברית] ודיברתי איתך מעל הכפורת (שמות, כה; 22)
עוד ידוע שאלוהים לא נוהג לרדת לארץ. ואם בכל זאת אלוהים ירד לגובה "ארון הברית" שהוא מטר משמע, גובה מטר מבדיל בין הארץ למרומים. משמע, גובה סוכה מינימלי: מטר.
נשאלה שאלה:
אלוהים לא ירד סמוך לארץ? לא ירד פחות מגובה מטר? הרי כתוב במפורש: "וירד יהוה על הר סיני". משמע יהוה שהה על ההר עצמו.
תשובה: יהוה לא ישב ממש סמוך לקרקע אלא ריחף מעל גובה מטר.
עדיין לא נחה דעתם של חז"ל, הרי כתוב: "ועמדו רגליו [של יהוה] ביום ההוא על הר זיתים" משמע הניח רגליו על קרקע ההר.
תשובה: רגלי אלוהים ריחפו למעלה ממטר מקרקע הר הזיתים.
ומעניין לעניין באותו עניין, כדרכם של חז"ל לקפוץ מנושא לנושא, אמרו חז"ל שמשה ואליהו לא עלו למרום, למעלה ממטר, כי השמיים ליהוה והארץ נתן לבני אדם. והארץ נחשבת עד גובה מטר. והשמיים מעל גובה מטר.
נשאלה שאלה: והלא כתוב שמשה "עלה אל האלוהים"?
תשובה: למטה ממטר.
והרי כתוב שאליהו עלה "בסערה השמים"?
תשובה: למטה ממטר.
והרי כתוב: שמשה אחז בכסא הכבוד , משמע משה היה עם אלוהים למעלה ממטר?
תשובה:
למטה ממטר.
אבל כתוב שמשה אחז בכיסא?
תשובה:
הכיסא ירד בדיוק בגובה מטר ומשה אחז בדיוק בגובה מטר אך לא עלה מעל מטר.
עכשיו חוזרים לנושא השאלה: גובה הסוכה המינימלי מטר, שנלמד מ"ארון הברית": הארון 90 ס"מ והמכסה [כפורת בלשון תורה] 10 ס"מ – ביחד מטר.
אומנם גובה הארון כתוב במפורש: אמה וחצי (90 ס"מ) אך מכסה הארון לא כתוב עוביו.
אם כך מניין שהוא 10 ס"מ?
רב הונא אמר: כתוב "על פני הכפורת קדמה" המילה "פני" מתפרשת כפרצוף/פנים, והיות ואין רוחב פנים של אדם פחותים מ 10 ס"מ גם עובי מכסה הארון 10 ס"מ.
ומי אמר שזה דווקא פנים של אדם? אולי פנים של עוף הנקרא : "בר יוכני" ופניו של עוף זה גדול מאוד, פעם אחת הוא הטיל ביצה תוך כדי מעוף והטביע 60 ישובים ו 300 עצי ארז.
תשובה: תפסת מרובה לא תפסת, ויש ללמוד מפנים קטנות ולא גדולות.
אם כך, אולי כפנים של ציפור קטנה?
תשובה: נלמד ב"גזרה שווה" מהמילה "פני". כאן כתוב "פני הכופרת" ובבראשית כתוב "פני יצחק". משמע כפני אדם ולא כפני ציפור.
אם כך, שנלמד מהמילה "פני" מדוע שעובי הכופרת לא יהיה כפני אלוהים?
הרי כתוב: "כראות פני אלוהים"?
תפשת מרובה לא תפשת. ופניו של אלוהים גדולים מאוד מאוד.
לאחר שנלמד שגובה הסוכה המינימלי – מטר.
נוצרה בעיה חדשה. כי כל זה נכון לדעת רבי מאיר שסובר שמידת "אמה" הכצובה בתורה אורכה 60 ס"מ. אך לדעת רבי יהודה שאורך "אמה" 50 ס"מ . יצא שגובה ארון הברית וכך גם גובה הסוכה הנלמדת ממנו יהיה 85 ס"מ בלבד.
אם כן, מניין לרבי יהודה שצריך גובה מטר?
תשובה: למד זאת מהלכה למשה מסיני.
אלוהים גילה למשה בעל פה את גובה הסוכה, ומשה העביר בעל פה ליהושע, יהושע לזקנים….עד רבי יהודה – רבי מאיר כנראה לא שמע על כך.
משעשעים חז"ל כשלא מוצאים מקור בתורה בודים שנאמרה בעל פה על ידי אלוהים. בעצם אין להם מסירה שנאמרה מדור לדור אלא המציאו שנאמרה מדור לדור.
(תלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף ד' עמוד ב' – דף ו' עמוד א')