• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
פרשת חיי שרה
דף הבית » מקרא ותלמוד » פרשות השבוע » ספר בראשית
ירון ידען 10/03/2006
פרשת חיי שרה
 

"…ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה וינחם יצחק אחרי אמו: ויסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה וכו' ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת" (בראשית כה' א- ו)

ויקח אשה ר' יהודה אמר זו הגר , והכתיב ויוסף אברהם? על פי הדיבר וכו' והכתיב ושמה קטורה? א"ל שקיטרה מצוות ומעשים טובים. והכתיב ולבני הפילגשים אשר לאברהם? א"ל פילגשם כתיב". (בראשית רבה פרשה ס"א והובא ברש"י).

והבאנו מדרש זה להראות איך חכמים נוהגים לדרוש בתורה כבתוך שלהם, ועושים התורה בידיהם כחומר ביד היוצרו וכגרזן ביד החוטב. בפסוק  כתוב שאברהם לקח אישה נוספת ואף ציין הפסוק את שמה, קטורה. אף על פי כן חכמים, שטעמם לא נתברר, ואולי נתייראו מפשט הדברים שאברהם נושא אשה משום קנאתו ביצחק שנשא את רבקה, הלכו וסרסו הכתוב וטענו שקטורה זו הגר אלא ש"קיטרה מצוות ומעשים טובים".

והאבן עזרא, ללא פחד, כתב בצורה פשוטה וברורה "קטורה איננה הגר כי כתוב ולבני הפילגשים".

הנה דבר נוסף שחשוב וראוי לציון והוא גירסת הכתיב של המדרש. במדרש נאמר  "פילגשם" אבל בספרי תורה שבידינו "פילגשים" בכתיב מלא! נמצא שספר תורה של בעל המדרש שונה מזה שבידינו. ולא תחשוב  ששבוש החסר והיתר בתורה הוא רק בענייני מדרשים בלבד ועיין במסכת סנהדרין ד' ע"ב " לטטפת לטטפת ולטוטפות הרי כאן ארבע " כלומר ארבע בתים בתפילין של ראש.

לגירסת הבריתא יש ו"ו בין הפ"א לתי"ו ולכן הוא לשון ריבוי "טוטפות"- שניים. אך כשאין ו"ו בין הפ"א לת"ו הרי טוטפת משמעו טוטפת אחת , והתוספות שאלו "ותימה דלא כתיב ו"ו בין פ"א לת"ו בכולהו" כלומר על פי המסורת שבידנו הרי תמיד "טוטפת" חסר ו"ו בין הפ"א לת"ו וא"כ שלושה בתים צריכים להיות בתפילין ולא ארבע.

אך לא יטרידוך יותר מדי שיבושי החסר והיתר, שהרי רבים הם כל כך עד שהמאירי במסכת קידושין דף ל ע"א סבר שאין לפסול ספר תורה על דבר חסרות ויתרות שנשתבשו בו משום שאין אנו בקיאין בהם (ובקונטרס 9 יבואר עניין זה בהרחבה).

ודבר זה של שיבוש העברת המסורת מדור לדור בחסרות ויתרות מדרכם של בני האדם הוא, לטעות ולחסר וליתר את האותיות בכתוב, וכל מי שעסק בספרים יעיד על כך. חס הקב"ה על עמו ישראל ונתן חכמה בגויים, באו והמציאו את המחשב שיוכל לסרוק את מספר האותיות ומקומן ונמצאו ספרים רבים משובשים.

אבל מה שצריך להדאיגך ולהעמיד בפניך סימן שאלה, הרי זה תירוצם של התוספות הנ"ל  "ויש מפרשים משום דכתיב ולטוטפת וגורעין ו"ו דבריש התיבה ומוסיפין בסוף התיבה ודורשין" הוא שאמרנו וחזרנו ושנינו, חכמינו מעמידין עצמם כיושבים אחורי הפרגוד, ברצותם גורעין אותיות בתורה ובחשקם מוסיפים אותיות ודורשין. והנה לא די לנו בחכמי הגמרא שמזיזים פסוקים הכתובים בתורה כמבואר במסכת בבא קמא קז ע"א "דאמר ר' חייא בר יוסף עירוב פרשיות כתוב כאן" ופרש"י פסוק שהוא מפרשה אחרת נתערב בזו שאינו מקומו עכ"ל, אלא שבאו הראשונים, זמן הרבה אחרי חתימת התלמוד, והם גורעין ומוסיפין ומזיזין כיד הרצון הטובה עליהם.

ואתה התלמיד ההגון וחכם הלבב תן ליבך לדברים אלה. הבן כי כל הדורש אל האותיות שבתורה ושם אמונתו בכך שהכתוב אשר בידינו כך בדיוק מוחלט ירד מסיני אינו אלא טועה. אותיות ומילים ופסוקים זזו והשתנו והתחלפו ונוספו ונגרעו במשך מאות ואלפי שנים בידם של כותבים ומעתיקים וחכמים ודרשנים. כי לא רק שבעים פנים לתורה אלא גם מאות נוסחים שונים.

דברי דעת אמת

כתבה זו זמינה גם בשפות נוספות: אנגלית, רוסית

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פרשות שבוע נבחרות
פרשת יתרו

פרשת יתרו

סיפור מעמד הר סיני שבעל-פה לא עבר מדור לדור.

פרשת בחוקותי

פרשת בחוקותי

הקללות הכתובות בתורה אינן מפי האלוהים.

פרשת תרומה

פרשת תרומה

חכמי הדור, הם הקובעים לגבי קדושה ובית – מקדש.

פרשת ויקרא

פרשת ויקרא

התורה כופלת פרשיות ומבלבלת את חכמינו.

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס