
מסכת שבת, דף קלד, עמוד א
תינוק שנולד ללא שנראה מקום פי הטבעת עקב כיסוי עור מעליו – למרוח את אזור הישבן בשמן ולהתבונן מול אור השמש היכן נמצאת פי טבעתו. לאחר שזיהו מקום שקוף. כנראה זהו פי הטבעת. כדי לחתוך את העור המכסה את פי הטבעת צריך לקחת גרגיר שעורה ובראשה המחודד לחתוך את העור לאורכו ולרוחבו. ולא ישתמש בכלי מתכת העלול לגרום לזיהום.
תינוק שאינו יונק – הסיבה שאינו יונק משום ששפתותיו התקררו ואין ביכולתו לינוק. הטיפול בתינוק – חימום שפתיו על- ידי קירוב גחלים, המונחים בכלי, לפיו.
תינוק שאינו נושם ואין ניכר בו דופק – לנפנף עליו בנפה.
תינוק שנשימתו קשה – למרוח את שליית אמו על גופו.
תינוק שנולד רזה וקטן – למרוח את שליית אמו על גופו באופן שיתחיל בקצה הצר של השלייה לרחב. רמז לכך שישמין התינוק כמו השלייה מצד הצר שבה לצד הרחב שבה.
תינוק שנולד נפוח – למרוח את שליית אמו על גופו באופן שיתחיל בקצה הרחב של השלייה לצר. רמז לכך שירזה התינוק כמו השלייה מצד הרחב שבה לצד הצר שבה.
תינוק שנולד אדום – עדיין דמו לא נספג בגופו ונשאר סמוך לעורו. יש להמתין עד שייספג דמו בגופו. עד אז אין למול אותו מחשש שיאבד דם וימות, שהרי נמצא הדם בין העור לבשר טרם נספג.
תינוק שנולד צהוב – עדיין לא נכנס בו הדם והוא חלש. יש להמתין עד שיבוא הדם בגופו. עד אז אין למול אותו שמא ימות מחשש חולשה.
מעשה בשני תינוקות ורבי נתן:
מעשה באישה שמתו שני תינוקות שלה לאחר ברית המילה. כשילדה את תינוקה השלישי באה לפני רבי נתן לפני הברית. ראה רבי נתן שהתינוק אדום המליץ לה לשהות עד שיבלע הדם בגוף ולאחר מכן למולו. כך עשתה האישה והתינוק חי וקראה שמו "נתן הבבלי".
מעשה באישה שמתו שני תינוקות שלה לאחר ברית המילה. כשילדה את תינוקה השלישי באה לפני רבי נתן לפני הברית. ראה רבי נתן שהתינוק צהוב המליץ לה לשהות עד שיבוא הדם בגופו ולאחר מכן למולו. כך עשתה האישה והתינוק חי וקראה שמו "נתן הבבלי".