אחד הדברים המשבשים דעתו של אדם הוא היחס המקדים ליוצר. "קדושתו" וגדולתו של היוצר מחפה על התוכן והמהות. וזו מידה מגונה לאדם הבוחן את הדברים על פי הקנקן שיצר בנפשו ולא בתוכו; מהדברים הנאמרים בעצמם.
אחת מהתופעות הרווחות המבטאות נוהג נלוז זה, הוא יחס החברה היהודית לחז"ל. יש המרחיקים לכת החושבים שחז"ל היו ענקי רוח ששכינה דברה מגרונם עד כדי כך שידעו אפילו מדעים שהתחדשו בזמננו.
ואין דבר פשוט כנושא הרפואות להפריך טענה מגוחכת זו כאילו "רוח הקודש" סיפרה נפלאות לחז"ל. רפואות חז"ל מבוססות על תרופות מאגיות וסגולות כפי שהובהר במאמר "רפואות בתלמוד".
במדור זה נלקט מתוך הים התלמודי את רפואות חז"ל ללמד על מקומם של חכמי בית המדרש בבבל וקהילתם בחיי היומיום; בטיפול בחולים, בחששות ובכאבים של בני הקהילה שהם טרדות יומיומיות.
מאגר כישוף ורפואות חז״ל
תולעים במעיים בלשון התלמוד כירצא/ קוקאיני
מסכת גיטין, דף סט עמוד ב. תרופה על-פי חז"ל – לשתות כוס יין עם עלי דפנה. נמצאה תולעת לבנה במעיים,
יולדת חולה בלשון התלמוד כודא
עבודה זרה, דף כט, עמוד א. תרופה על-פי חז"ל – לערבב כמון, כרוויה, נענע, לענה, ציתרה, אזוב (זעתר) ולשתות יחד
כאבי מעיים בלשון התלמוד כאב מעי
מסכת גיטין, דף סט, עמוד ב. רפואה על-פי חז"ל – יאכל מאה פלפלים ארוכים עם יין בכל יום במשך שלושה
מחלת נפש בלשון התלמוד קורדייקוס
מסכת גיטין, דף סז, עמוד א. גורם למחלת הנפש על-פי חז"ל – מחלה זו נגרמת משתיית יין חדש הבא מהגת.
עצירות בלשון התלמוד למישרא
מסכת גיטין, דף סט, עמוד א. תרופה על-פי חז"ל – לשתות עלי נענע מיובשים השרויים במים.
בעיות זקפה בלשון התלמוד אינו בקי בדרך ארץ
מסכת גיטין, דף ע, עמוד א . הצעת חז"ל להחזרת הזקפה – יטחן כרכום בכמות של 250 סמ"ק (לערך) יבשלם
זיהום בלשון התלמוד זרפא
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. ריפוי מפני זיהום על- חז"ל – ישא מסמר שהשתמשו בו לעשיית צלב. בתקופת האימפרייה
הפרעות שינה
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. טיפול בהפרעות שינה למי שאינו נרדם – ישא שן של שועל שעקרוה לאחר שהשועל
כאבי אוזניים או כאבים בירך שיחלא בלשון התלמוד
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. הצעת טיפול בכאבים על-פי חז"ל – לשאת ביצת חרגול.
הניזוק משד
מסכת שבת, דף סז, ע"א. הצעת חז"ל להינצל משד המזיק – יאמר לחש זה לשד: "הוית דפקיק דפקיק הוית, מקולל,
פצע מוגלתי בלשון התלמוד כיפה
מסכת שבת, דף סז, עמוד א הצעת ריפוי של חז"ל – יאמר לחש זה: " חרב שלופה וקלע נטושה. לא
כיצד להינצל מאש
מסכת סנהדרין, דף סג, עמוד ב . עצה לכבאי האש להישמר משריפה – יסוך גופו מדם הסלמנדרה – סלמנדרא: חיה
כיצד להינצל מכישוף המביא לטחורים
מסכת ברכות, דף סב, עמוד א . לדעת חז"ל אדם הרוצה לעשות צרכיו וחש שיש לו עצירות טוב למשמש בפי
תולעים בכבד בלשון התלמוד ארקתא
מסכת שבת, דף קט, עמוד ב. תרופה על-פי חז"ל – יאכל מרוה/מנתה עם שבעה תמרים בהירים. אפשרות נוספת לריפוי –
דלקת מפרקים – שגרון (ARTHRITIS) בלשון התלמוד שיגרונא
מסכת גיטין, דף סט, עמוד ב. רפואה על-פי חז"ל – לקחת כלי ובתוכו ציר של דגים קטנים ולגלגל על מותן
הפוגש נשים החוזרות מבית הקברות עלול למות
מסכת ברכות, דף נא, עמוד א . מלאך המוות נמצא יחד עם הנשים כשחוזרות מבית הקברות ובידו חרב כדי להרוג
לקות ראייה ביום בלשון התלמוד שברירי דיממא.
מסכת גיטין, דף סט, עמוד א. התרופה המוצעת על-פי חז"ל – יצלה שבעה טחולי בהמה על חרס שהקיזו עליו דם.
הקזת דם (Bloodletting) כתרופה מונעת מחלות
מסכת שבת, דף קכט, עמוד א. חז"ל סברו (דעה שרווחה בעת העתיקה) שרוב תחלואי האדם הם מריבוי הדם באדם לכן
ילד שעקצו עקרב או צרעה ביום הולדת השש שלו
מסכת כתובות, דף נ, עמוד א . ילד שביום הולדתו השישי נעקץ על-ידי עקרב ימות אלא אם כן יקבל רפואה
מחלת הנסן (צרעת (LEPROS בלשון התלמוד בעלי ראתן.
מסכת כתובות דף עז עמוד ב לדעת חז"ל הורים המקיימים יחסי מין לאחר שהקיזו דם (הקזת דם היתה נהוגה בעבר
סך פניו בשמן מכושף יעלו אבעבועות בפניו
מסכת סנהדרין, דף קא, עמוד א . דרך העוסקים בכישוף ושדים להשתמש בשמן שבכלי אך לא בשמן שבכף היד. מטבע
המדלג ומקפץ בפסיעות גדולות מזיק לראייה ובלשונם "פסיעה גסה".
מסכת ברכות, דף מג, עמוד ב. ריפוי על-פי חז"ל – יקדש על היין בליל שבת.
ננשך על-ידי כלב הנגוע בכלבת
מסכת יומא, דף פד, עמוד א. תרופה על-פי חז"ל – לאכול את סרעפת הכלב הנגוע בכלבת. הצעה נוספת לרפואה –
אישה במחזור מסכנת גברים
מסכת פסחים, דף קיא, עמוד א אישה, בזמן ווסתה, שעברה בין שני גברים מסכנת את הגברים. אם הייתה בתחילת ווסתה
השותה שתי כוסות דמו בראשו
מסכת פסחים, דף קי, עמוד א – עמוד ב. חכמי בבל סברו שהשותה מספר כוסות זוגי ויוצא לדרכו המזיקים (רוחות
מחלת הצהבת ( Jaundice,) בלשון התלמוד ירקון.
גורם למחלה על-פי חז"ל – כאשר אדם משתין ומחזיר את השתן באמצע הטלת מי הרגליים (ברכות כה ע"א). אדם המתאפק
דימום עקב חתך בסכין בלשון התלמוד פדעתא.
מסכת עבודה זרה, דף כח, עמוד א. טיפול לעצירת הדימום על-פי חז"ל – לכתוש גרגרי שחליים (Lepidium Sativum בערבית חב
דימום מהפה בלשון התלמוד דמא דאתי מפומא
מסכת גיטין, דף סט, עמוד א. תרופה על-פי חז"ל – בודקים את מקור הדם האם מקורו מהריאות או מהכבד. כיצד
מחלת השגדון (gout) בלשון התלמוד: פודגרא, צינית, בת ארעא.
מסכת שבת, דף סה, עמוד א תיאור המחלה – שגדון היא מחלה בה פוקדים את החולה התקפים חריפים של דלקת
בלע צירעה
מסכת עבודה זרה, דף יב, עמוד ב על-פי חז"ל הבולע צירעה ימות באופן ודאי. יש אפשרות להרחיק את המוות לזמן
השותה מים בלילה עלול להיפגע משד או עלוקה
מסכת עבודה זרה, דף יב, עמוד ב אין לשתות מים בלילה משתי סיבות: 1. שד ששמו שברירי, הממונה על הסינוור,
רוח רעה נכנסת לשותה מים בליל רביעי ובליל שבת
מסכת פסחים, דף קיב, עמוד א הצעת ריפוי על-פי חז"ל – יאמר פסוקי תהילים (פרק כט) שביטאו את כוחו של
הכישו נחש
מסכת שבת, דף קט, עמוד ב הריפוי על-פי חז"ל – ייקח עובר אתון לבנה וינחנו על גופו. האתון צריכה להיות
עצירות
מסכת שבת, דף פב, עמוד א הצעת חז"ל למי שאינו מצליח להתפנות – יעמוד וישב יעמוד וישב. הצעה נוספת –
מומים בעיניים בלשון התלמוד ברקית/יארוד
מסכת שבת, דף עח, עמוד א ריפוי על-פי חז"ל (לברקית – בליטה בעין, רש"י) – ימרח על העין דם של
טיפול בעקיצות
מסכת שבת, דף עז, עמוד ב. טיפול בעקיצת צירעה – יקח זבוב שחור וזבוב לבן יבשלם היטב וימרח על מקום
תינוק שנולד עם בעיות רפואיות
מסכת שבת, דף קלד, עמוד א תינוק שנולד ללא שנראה מקום פי הטבעת עקב כיסוי עור מעליו – למרוח את
תרופה המועילה לחכמה לקראת לימוד
מסכת שבת, דף צ, עמוד ב. הצעת חז"ל לחכמה – יקח מין חגב המצוי בין נטיעות דקלים, בלשונם: "ציפורת הכרמים",
עצם בגרון
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. ריפוי על-פי חז"ל – מניח על ראשו עצם מהמין שנתקע בגרונו ויאמר: חד חד
תקפו שד בלשון התלמוד לשידא
מסכת שבת, דף סז, עמוד א ריפוי על-פי חז"ל – יאמר לחש: ' הוית דפקיק דפקיק הוית. שד זה, ששמו
שחין – מורסות בעור, בלשון התלמוד סימטא
מסכת שבת, דף סז, עמוד א ריפוי על-פי חז"ל – יאמר לחש: "המלאכים: בז בזייה, מס מסייא, כס כסייה, שרלאי
קדחת חום בלשון התלמוד אשתא צמירתא
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. ריפוי על-פי חז"ל – במשך שלושה ימים ילך לשיח הסנה, כשבידו סכין שכולו ברזל
קדחת – חום המופיע כל שלושה ימים – בלשון התלמוד אשתא תילתא
מסכת שבת, דף סז, עמוד א. הצעת ריפוי על-פי חז"ל – לקחת: שבעה ענבים קטנים שגדלו על שבעה דקלים שונים.
קדחת מלריה בלשון התלמוד אשתא בת יומא.
מסכת שבת, דף סו, עמוד ב. ריפוי על-פי חז"ל – ייטול מלח מברכות המלח, באמצעות מטבע חדש, ויניח בתחתית צווארו
תרופה המונעת הפלה
מסכת שבת, דף סו, עמוד ב. הצעת ריפוי מונע על-פי חז"ל – לענוד שרשרת ובה "אבן תקומה". הצעה זו יפה
כיצד מפיגים שיכרות
מסכת שבת, דף סו, עמוד ב הצעת חז"ל להפגת אלכוהול מהגוף – לעסות את כפות ידיו ורגליו של השיכור בשמן
בן המתגעגע לאביו
מסכת שבת, דף סו, עמוד ב. ריפוי לגעגועי הבן לאב על-פי חז"ל – האב יטול שרוך מנעלו הימנית ויקשרו במנעל
צהבת בלשון התלמוד ירקונא
מסכת שבת, דף קי, עמוד א – דף קי עמוד ב. ריפוי על-פי חז"ל – יכין תערובת משקה משחיקת שרף
זבה השותתת דם שלא בעת וסתה
מסכת שבת, דף קי, עמוד א – דף קי עמוד ב. ריפוי על-פי חז"ל – תכין תערובת משקה משחיקת שרף
השותה מים המהולים בארס נחש
מסכת שבת, דף קט, עמוד ב. חז"ל סברו שנחש השותה מים מטיל ארס למים. לכן, השותה מים אלו מסכן עצמו
מחלת עור בלשון התלמוד חזזיתא/חזזית מצרית
(מסכת גיטין, דף ע, עמוד א) ריפוי על-פי חז"ל – לקלות שבעה גרגירי חיטה גדולים על גבי ברזל מעדר חדש.
קדחת (חום מתמשך) בלשון התלמוד צימרא
( מסכת גיטין, דף סט, עמוד ב ) התלמוד מבחין בין חום חיצוני לחום פנימי בלשונו: צימר ברא/ צימרא גוונא.
טחול מוגדל בלשון התלמוד לטחלא
מסכת גיטין, דף סט, עמוד ב. רפואה על-פי חז"ל – לייבש שבע עלוקות בצל ולשתות אותם עם יין במשך 2-4
הפרעות נשימה עקב כיפוף סחוסי לצלע ליד הלב בלשון התלמוד אונקלי/ איסתומכא דליבא
עבודה זרה, דף כט, עמוד א. תרופה על-פי חז"ל – לערבב כמון, כרוויה, נענע, לענה, ציתרה, אזוב (זעתר) ולשתות יחד
כאבי אוזניים בלשון התלמוד חש באודניה
מסכת עבודה זרה, דף כח, עמוד ב. תרופה על-פי חז"ל (לכאבי אוזניים ללא דלקת) – לדעת חז"ל הכליות הן מרפא
כאבי ראש. בלשון התלמוד "דמא דרישא".
מסכת גיטין, דף סח, עמוד ב תרופה למחלה על-פי חז"ל – לבשל עלי ארז, ערבה, צפצפה, זית, יבלית, הדס יחדיו.
מחלת עיניים בלשון התלמוד: לברוקתי.
מסכת גיטין, דף סט, עמוד א הגורם למחלה על-פי חז"ל – השותה מים מצלחת (פסחים קיא ע"ב). תרופה למחלה על-פי
פצע דלקתי בלשון התלמוד עינבתא (פצע בגודל ענב).
(מסכת עבודה זרה, דף כח, עמוד א) טיפול בפצע על-פי חז"ל – טיפול ראשוני בשדה: אם הנפיחות לבנה להניח ולגלגל
דימום מהאף בלשון התלמוד דמא דאתי מנחירא
(מסכת גיטין, דף סט, עמוד א) תרופה על-פי חז"ל – לחזר אחר אדם שהוא ממשפחת כהונה אך שמו לוי ויבקש
מיגרנה בלשון התלמוד צליחתא
(מסכת גיטין, דף סח, עמוד ב) תרופה על-פי חז"ל – ישחוט תרנגול בר באמצעות מטבע כסף כשהתרנגול מעל הצד הכואב
ליקוי ראייה בלילה בלשון התלמוד שברירי דלילה
(מסכת גיטין, דף סט, עמוד א). הגורם למחלה על-פי חז"ל – השותה מים מן הנהרות והאגמים בלילה גורם לשד ששמו
דלקת חניכיים (שקדים/tonsillitis?) בלשון התלמוד "חינכי"
(מסכת גיטין, דף סט, עמוד א) תרופות על-פי חז"ל– – כדי לעצור את הדלקת שלא תחמיר יש להניח בפה עשבי
טחורים בלשון התלמוד פיקעא/ רוחשתא/ תחתוניות.
(מסכת עבודה זרה, דף כח, עמוד ב). טיפול במחלה על-ידי חז"ל – ייצור שרשרת משבעה גרגירים אדומים הנמצאים בחומרי סבון,
אבן בדרכי השתן בלשון התלמוד צמירתא
ריפוי על-פי חז"ל – לטפטף על איבר המין – של הגבר או האישה החולים – שלוש טיפות זפת (עטרן), שלוש
נזלת חריפה בלשון התלמוד "ברסם".
רפואה על-פי חז"ל – יערבב ויבשל את החומרים הבאים וישתה: אמוניה בכמות של בלוט [המדות והשיעורים בתלמוד קצובים במידות נפח
כאבי שיניים (טוחנות) בלשון התלמוד "ככא"
התרופה על-פי חז"ל – יטחן ראש של שום שגדל לבדו ויערבב בשמן ומלח. את התערובת יניח על ציפורן בוהן יד
דיפתריה מחלת גרון (קרמת לועזית diphtheria) בלשון התלמוד: אסכרה, סרונכי.
תיאור המחלה על-פי הרפואה בזמננו: זיהום חיידקי מדבק ביותר הגורם לחום, חולשה וכאב בגרון, ולעיתים פוגע גם בקרומים ריריים ובעור.