מזוזה — דעת ההלכה
הצדיקות המוזרה של אוניברסיטת חיפה
על כל דלת, שער, מבוא ופתח שבאוניברסיטה הוצמדה, בצדיקות עצומה,מזוזה. יש מזוזה אפילו על כל פיתחון שבמחיצות הOPEN SPACE בספרייה!!! האוניברסיטה, מעוז של חינוך חפשי ומוסד שמסורת בת מאות שנים משחררת אותו מעול הכנסייה השלטת, כופה מצווה דתית מובהקת על כל באיו. תלייתן של אלפי מזוזות, על כל משקוף אפשרי באוניברסיטהאל מול עיניהם של מי שאינם מאמינים היא כפייה דתית מובהקת.
כל העניין לא היה מוזר ומגוחך כל כך אילו למיזוז האקדמי ההמוני הזההיתה באמת סיבה יהודית-הלכתית, אבל אין!
הרי כך קובע גדול הפוסקים היהודיים בכל הדורות, הרמב"ם, בהלכות מזוזה פרק ו (הלכה א): "עשרה תנאים יש [צריכים להתקיים] בבית, ו[רק] אחר כך חייב הדייר בו לעשות לו מזוזה; ואם חסר תנאי אחד מהן, פטור מן המזוזה. ואלו הן: … ויהיה עשוי לדירת אדם, … ועשוי לדירת קבע".
כלומר רק בית מגורים המיועד למגורי קבע חייב במזוזה על פי ההלכההיהודית. בנייני האוניברסיטה אינם מקיימים את שני התנאים: הם אינם בנייני מגורים ובודאי שלא נועדו למגורי קבע. הרמב"ם קובע חד משמעית שאי קיומו של תנאי אחד בלבד מספיק לביטול חובת המזוזה וכאן לא נתקיימו שני התנאים!
העובדה שבית אשר איננו בית מגורים ובמיוחד בית המשמש כמקום לימוד בלבד (כמו בית המדרש) איננו חייב במזוזה מופיעה אפילו בתלמוד! במסכת מנחות, דף ל"ג נאמר: "ההיא פיתחא דעייל ביה רבי לביה מדרשא לא הוה ביה מזוזה". [תרגום: הפתח שבו היה רבי נכנס לבית המדרש לא היתה בו מזוזה] כידוע, סתם "רבי" בלשון התלמוד הוא רבי יהודה הנשיא, אוסף וכותב ששת סדרי המשנה, איש מאד מאד מרכזי בהלכה היהודית!
מדוע צריכה האוניברסיטה להיות קדושה יותר מרבי יהודה הנשיא? מדוע ניתלו בה אלפי מזוזות בלי שום סיבה הלכתית על פי הרמב"ם? מדוע צריכים סטודנטים וסגל לסבול כפייה דתית שאין לה אפילו הצדקה דתית?
ואולי נשאל רק זאת: מזוזה כשרה עולה כמאה ש"ח. מי קנה אלפי מזוזות מיותרות? מי מכר אותן? מאיפה בא הכסף ולאן הוא הלך? והרי אלה הן, בסופו של דבר, השאלות הדתיות האמיתיות של ימינו.