בתורה מסופר שאלוהים החליף לאברם את שמו לאברהם וכך כתוב: "וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם" (בראשית, יז; 5). אחד החכמים למד מפסוק זה שאסור לקרוא ל"אברהם" אברם והקורא לו בשם אברם עובר איסור תורה וביטל מצוות "עשה" של ציווי אלוהי לקרוא לו "אברהם". חכם אחר לומד שהקורא לאברהם אברם עובר על איסור "לא תעשה" שכן הציווי לא לקרוא לו אברם. שאלו התלמידים: אם כך, שעצם החלפת שם נהפכת לציווי ואיסור, גם לשרה יהיה אסור לקרוא "שרי" שהרי נכתב כך: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ" (בראשית, יז; 15). תשובה: אלוהים ביקש רק מאברהם לא לקרוא לה שרי אלא שרה אבל יתר העולם מותר לקרוא לה גם שרי. המשיכו התלמידים לשאול: אם כך, יהיה אסור לקרוא ליעקב אבינו בשם יעקב אלא בשם "ישראל" בלבד, כי כך כתוב: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל" (בראשית, לב; 29). תשובה: בהמשך קורות חיי יעקב אלוהים עצמו קראו יעקב, משמע מותר לקרוא לו גם יעקב, כי כך כתוב: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית, מו; 2). שאל אחד התלמידים, יוסי בר אבין שמו, אם כך שאסור לקרוא לאברהם אברם, מדוע נחמיה קראו אברם? הנה כך כתוב: "אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם" (נחמיה, ט; 7). תשובה: הנביא מספר את קורות אברהם שבחילה קראו לו אברם ושינו את שמו לאברהם. אבל לקרוא לאברהם אברם זה אסור. (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף יג, עמוד א).
נוסח התלמוד כלשונו:
"תני בר קפרא: כל הקורא לאברהם אברם – עובר בעשה, שנאמר: (בראשית י"ז) והיה שמך אברהם. רבי אליעזר אומר: עובר בלאו, שנאמר: (בראשית י"ז) ולא יקרא עוד [את] שמך אברם. אלא מעתה הקורא לשרה שרי הכי נמי? – התם, קודשא בריך הוא אמר לאברהם: (בראשית י"ז) שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה. – אלא מעתה, הקורא ליעקב יעקב הכי נמי? – שאני התם, דהדר אהדריה קרא, דכתיב (בראשית מ"ו) ויאמר אלהים לישראל במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב. מתיב רבי יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר זבידא: (נחמיה ט') אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם! – אמר ליה: התם נביא הוא דקא מסדר לשבחיה דרחמנא מאי דהוה מעיקרא".