• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • heעברית
    • enEnglish
    • ruРусский
    • yiYiddish
    • frFrançais
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
האם מותר לשאת אדם חי ביום שבת?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 04/13/2010
האם מותר לשאת אדם חי ביום שבת?

חכמים קדמונים (תנאים) קבעו שהנושא אדם חי על המיטה ביום שבת אינו עובר על מלאכת הוצאה בשבת, אך אם נשא אדם מת על המיטה עובר על איסור הוצאה בשבת.
סברו התלמידים שההבחנה בין נשיאת אדם מת לנשיאת אדם חי אינה מוסכמת על כולם וזו דעת יחיד של החכם רבי נתן, כי כך הוא אומר: "המוציא בהמה חיה ועוף לרשות הרבים, על שחוטים חייב, ועל חיים פטור, שהחי נושא את עצמו". אחד התלמידים, רבא שמו, סובר שנשיאת אדם חי בשבת אינה עבירה לכל הדעות, גם של יתר החכמים. אלא שלדעת מקצת חכמים יש הבחנה בין הנושא בהמה, חיה ועוף לנושא אדם חי. וסיבת ההבחנה בניהם שהחיות נוטות להישמט ולברוח מהידיים ומקשות על נושאם לכן הנושאם ביום שבת עובר על מלאכת הוצאה. ואילו אדם חי שאין דרכו להישמט ולברוח הנושאו אינו עובר עבירת הוצאה בשבת. שאלו התלמידים: אם כך, שהנושא ומרים אדם אינה נחשבת מלאכה, מדוע קבע אחד התלמידים שאדם חי הרוכב על סוס ביום שבת, בעל הסוס אינו עובר על איסור מלאכה של בהמות אלא לפי דעת מקצת חכמים ולא לפי כל הדעות? תשובה: כשהתירו בסוס הכוונה בסוס המיועד לשאת עופות ולא בני אדם. שאלו התלמידים: וכי קיים במציאות סוס המיועד לשאת עופות חיים? תשובה: כן! יש סוס המיועד לציידי עופות שעליו מניחים עופות דורסים מאולפים כגון בז ונץ ובלשון חכמים: "סוסי דבי וייאדן". עוד הוסיפו התלמידים שאם האדם החי קשור וכפות הנושאו עובר על מלאכת הוצאה בשבת. שאלו התלמידים, אם כך מדוע מותר לפרסיים נכרים לרכב על סוסים השייכים ליהודים, הרי הפרסיים נידונים ככפותים וקשורים מחמת מלבושיהם הרב ואינם יורדים מהסוס לארץ. תשובה: הפרסיים, אף שלבושים ואינם נוהגים ללכת, זה לא משום שהם ככפותים אלא מחמת גאווה יתירה שאינה מתירה להם להתאמץ בעמם. וראייה לדבר, שפרסי אחד ברח ורץ במהירות כ- שנים עשר קילומטר מחמת פחד המלכות שכעסה עליו. (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף צד, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"את החי במטה פטור אף על המטה. לימא מתניתין רבי נתן היא ולא רבנן? דתניא: המוציא בהמה חיה ועוף לרשות הרבים, בין חיין ובין שחוטין – חייב. רבי נתן אומר: על שחוטין חייב, ועל חיין פטור, שהחי נושא את עצמו. אמר רבא: אפילו תימא רבנן; עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי נתן – אלא בבהמה חיה ועוף דמשרבטי נפשייהו, אבל אדם חי דנושא את עצמו – אפילו רבנן מודו. אמר ליה רב אדא בר אהבה לרבא: והא דתנן: בן בתירא מתיר בסוס, ותניא: בן בתירא מתיר בסוס, מפני שהוא עושה בו מלאכה שאין חייבין עליו חטאת. ואמר רבי יוחנן: בן בתירא ורבי נתן אמרו דבר אחד. ואי אמרת דלא פליגי רבנן עליה דרבי נתן אלא בבהמה חיה ועוף ומשום דמשרבטי נפשייהו, מאי איריא בן בתירא ורבי נתן? והאמרת אפילו רבנן מודו! כי אמר רבי יוחנן – בסוס המיוחד לעופות. ומי איכא סוס המיוחד לעופות? – אין, איכא דבי וייאדן. אמר רבי יוחנן: ומודה רבי נתן בכפות. אמר ליה רב אדא בר מתנה לאביי: והא הני פרסאי דכמאן דכפיתי דמו, ואמר רבי יוחנן: בן בתירא ורבי נתן אמרו דבר אחד! – התם רמות רוחא הוא דנקיט להו. דההוא פרדשכא דרתח מלכא עילויה ורהיט תלתא פרסי בכרעיה".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
המקדש חצי אישה

המקדש חצי אישה

אורך כיפת השמיים ועובי הרקיע וזמן מהלך השמש מעלות השחר עד צאת הכוכבים

אורך כיפת השמיים ועובי הרקיע וזמן מהלך השמש מעלות השחר עד צאת הכוכבים

נחש שהזדווג עם צב ונולד נחש מסוכן לאדם

נחש שהזדווג עם צב ונולד נחש מסוכן לאדם

תפילה למין הילוד מועילה רק כששני בני הזוג גמרו יחדיו.

תפילה למין הילוד מועילה רק כששני בני הזוג גמרו יחדיו.

האם אפשרי לטבול מחט טמאה (מחט תפירה) על ראש אדם שרגליו במקווה

האם אפשרי לטבול מחט טמאה (מחט תפירה) על ראש אדם שרגליו במקווה

תרופת חכמים למחלת הכלבת

תרופת חכמים למחלת הכלבת

אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול

אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס