• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
האם עכבר הים מטמא ודין עכבר שחציו אדמה וחציו בשר
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 02/25/2009
האם עכבר הים מטמא ודין עכבר שחציו אדמה וחציו בשר

על פי חוקי התורה יש שמונה שרצים שהנוגע בהם לאחר מותם מטמאים את הנוגע וצריך לטבול במקווה כדי להיטהר כי כך כתוב: "וְזֶה לָכֶם הַטָּמֵא בַּשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ – הַחֹלֶד וְהָעַכְבָּר וְהַצָּב לְמִינֵהוּ: וְהָאֲנָקָה וְהַכֹּחַ וְהַלְּטָאָה וְהַחֹמֶט וְהַתִּנְשָׁמֶת (תנשמת זו אינה התנשמת שבעופות הכתובה בויקרא ,יא, 18, אלא שרץ. רש"י מזהה אותה כחולד או כחפרפרת): אֵלֶּה הַטְּמֵאִים לָכֶם בְּכָל הַשָּׁרֶץ כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהֶם בְּמֹתָם יִטְמָא עַד הָעָרֶב" (ויקרא, יא; 29-31). חכמים קדמונים (תנאים) קבעו שגם עכבר הנוצר מאדמה; שבשלבי התפתחותו חציו בשר וחציו אדמה הוא בכלל העכבר המטמא – אלא שנחלקו במקרה שנגע בחלק האדמה שבעכבר זה; אחד החכמים קובע שהנוגע באדמה טהור וחכם אחר קובע שאף הנוגע באדמה טמא. חכם אחר, רבי יהושע בן לוי שמו, מסייג את הדברים וקובע שהתפתחות העכבר המתהווה מאדמה צריכה להיות סימטרית – לאורכו של העכבר ולא לרוחבו. עוד דנו החכמים בשאלה האם עכבר הים הוא בכלל העכבר הכתוב בתורה כשרץ מטמא. ומה הם צדדי הדיון? מצד אחד, כשם שמטמאים כל חיה ששמה חולד, משום שאין במציאות חולד הים אלא רק חולד הגדל ביבשה. כך הדין לגבי "וְהָעַכְבָּר" משמע, כל חיה ששמה עכבר לכן גם עכבר הים טמא ששם עכבר לו. מצד אחר, כשם שחולד מטמא רק סוג חולד הגדל ביבשה – משום שאין חולד ים – כך הדין צריך להיות בעכבר; רק עכבר הגדל ביבשה מטמא להוציא עכבר הים. ספק זה הוכרע מתוך הכתוב: "עַל הָאָרֶץ" משמע דווקא עכבר יבשה ולא עכבר ים. המשיכו לשאול: ניתן לדרוש את המילים "עַל הָאָרֶץ" שאף עכבר היבשה שירד לים אינו מטמא אלא אם כן נגע בו כשהוא ביבשה? תשובה: היות וכתוב: "הַשֹּׁרֵץ" משמע, כל מקום ששורץ וחי אף אם ירד לים.
עוד דנו החכמים מניין שעכבר הנוצר מאדמה; שבשלבי התפתחותו חציו בשר וחציו אדמה הוא בכלל העכבר המטמא, ומה הם צדדי הספק? מצד אחד, צריך להשוותו לחולד, כשם שחולד מטמא משום שהוא פרה ורבה – אין חולד הנוצר מאדמה – כך דווקא עכבר הפרה ורבה מטמא להוציא עכבר הנוצר מאדמה שאינו פרה ורבה. מצד אחר, ניתן לדמות לחולד בדרך זו; כשם שכל חיה ששמה חולד מטמאת – אין חולד הנוצר מאדמה – כך גם כל חיה ששם עכבר לו מטמא לרבות עכבר שחציו בשר וחציו אדמה ששם עכבר לו. ספק זה הוכרע מתוך הכתוב " בַּשֶּׁרֶץ" משמע אף עכבר הנוצר מאדמה ללא רבייה זוויגית. (תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף קכו, עמוד ב – דף קכז, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"מתני'. ביצת השרץ המרוקמת – טהורה, ניקבה כל שהוא – טמא. עכבר שחציו בשר וחציו אדמה, הנוגע בבשר – טמא, באדמה – טהור, רבי יהודה אומר: אף הנוגע באדמה שכנגד הבשר – טמא.
גמ'. ת"ר: (ויקרא י"א) הטמאים – לרבות ביצת השרץ וקולית השרץ, יכול אפי' לא ריקמה – ת"ל: (ויקרא י"א) השרץ מה שרץ שרקם, אף ביצת השרץ שרקמה, יכול אפי' לא ניקבו – ת"ל: הנוגע… יטמא את שאפשר ליגע – טמא, ואת שאי אפשר ליגע – טהור, וכמה נקיבתה – כחוט השערה, שאפשר ליגע כחוט השערה. עכבר שחציו [וכו']. אמר רבי יהושע בן לוי: והוא שהשריץ על פני כולו; איכא דמתני לה אסיפא, רבי יהודה אומר: אף הנוגע באדמה שכנגד בשר – טמא, אמר ר' יהושע בן לוי: והוא שהשריץ על פני כולו; מאן דמתני לה ארישא – כל שכן אסיפא, ומאן דמתני לה אסיפא, אבל רישא – אע"ג דלא השריץ. ת"ר: מתוך שנאמר עכבר שומע אני אפילו עכבר שבים, ששמו עכבר, ודין הוא: טימא בחולדה וטימא בעכבר, מה חולדה – מין הגדל על הארץ, אף עכבר – מין הגדל על הארץ, או כלך לדרך זו: טימא בחולדה וטימא בעכבר, מה חולדה – כל ששמה חולדה, אף עכבר – כל ששמו עכבר, אפי' עכבר שבים ששמו עכבר, ת"ל: (ויקרא י"א) על הארץ, אי על הארץ, יכול: על הארץ – יטמא, ירד לים – לא יטמא, ת"ל: (ויקרא י"א) השורץ – כל מקום ששורץ, או אינו אלא השורץ – (יכול) כל המשריץ יטמא, שאין משריץ – לא יטמא, אוציא עכבר, שחציו בשר וחציו אדמה שאין פרה ורבה! ודין הוא: טימא בחולדה וטימא בעכבר, מה חולדה – כל ששמה חולדה, אף עכבר – כל ששמו עכבר, אביא עכבר שחציו בשר וחציו אדמה; או כלך לדרך זו: מה חולדה – פרה ורבה, אף עכבר – פרה ורבה, ת"ל: (ויקרא י"א) בשרץ".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
נקטעה ידו של כהן לאחר שזרק את דם העוף למזבח

נקטעה ידו של כהן לאחר שזרק את דם העוף למזבח

החופר בור ונפלו לתוכו שור ומת או כלים ונשברו האם הבל הבור מזיק או חבטת הקרקע

החופר בור ונפלו לתוכו שור ומת או כלים ונשברו האם הבל הבור מזיק או חבטת הקרקע

מה קומם את בן הזוג בפרשת פילגש בגבעה? פילגשו לא גילחה את שיער ערוותה!

מה קומם את בן הזוג בפרשת פילגש בגבעה? פילגשו לא גילחה את שיער ערוותה!

הבונה סוכה שאחת מדפנותיה פיל

הבונה סוכה שאחת מדפנותיה פיל

העיירה הוצל שבבבל מוקפת חומה מימות יהושע בן נון?

העיירה הוצל שבבבל מוקפת חומה מימות יהושע בן נון?

סכך סוכה צריך שיהיה מהצומח ושאינו כלי או פירות.

סכך סוכה צריך שיהיה מהצומח ושאינו כלי או פירות.

אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס