• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
המלכה ושתי סירבה להיות חשפנית משום שצמח לה זנב
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 03/07/2009
המלכה ושתי סירבה להיות חשפנית משום שצמח לה זנב

אמר אחד החכמים, רבא שמו, המלך אחשוורוש עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו ביום שבת. ביום זה נוהגים היהודים לאכול סעודת שבת ולהתחיל בדברי תורה, שירה ותשבחות לאלוהים. לעומתם, הגויים, מתחילים סעודתם בדברי זימה. כך למשל במשתה שעשה המלך אחשוורוש היו המשתתפים מרכלים בניהם – נשים של איזו אומה יפות יותר. יש מהם שאומרים שנשות מדי יפות ויש מהם אומרים שנשות פרס יפות. כששמע זאת אחשוורוש אמר להם שאשתו, ושתי, אינה לא ממדי ולא מפרס אלא מבבל, רוצים לראות את יופייה? השיבו לו: כן, ובלבד שתופיע בפנינו ערומה. המלכה ושתי לא הסכימה להופיע ערומה כי כך כתוב: "וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶך" (אסתר, א; 12). שאלו התלמידים: מדוע ושתי סירבה להופיע ערומה? הרי כוונתה בארגון המשתה ליצור אווירה מינית של חשפנות ופריצות? השיב אחד התלמידים, רבי יוסי בר חנינא שמו, מתוך שסירבה להופיע ערומה משמע, שגופה התמלא בצרעת והייתה בושה לחשוף גופה. נימוק אחר ניתן על-ידי חכמים קדמונים: המלאך גבריאל הצמיח לושתי זנב באמצע המשתה לכן התביישה לחשוף גופה.
עוד שאל החכם, רבא שמו, מסופר שהמלך אחשוורוש כעס מאוד כשושתי סירבה להופיע, כי כך כתוב: " וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ". מדוע רגז וקצף המלך אחשוורוש על ושתי? וכי בגלל שושתי לא הופיעה ערומה כעס כל כך? מתוך שאלה זו הסיק החכם רבא, בקשת המלך אחשוורוש מושתי שתבוא ערומה גרמה לה להשיב לו בעזות מצח ואמרה לו כך: "אתה כבן סוס לעומת אבא שלי שהוא בנו של נבוכדנאצר, אבי שתה כמות גדולה של אלכוהול ולא השתכר, ואתה אחשוורוש שתית יין והשתכרת. עזות מצח זו של ושתי גרמה למלך אחשוורוש לכעוס וחמתו בערה בו מאוד (תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף יב, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אמר רבא: יום השביעי שבת היה, שישראל אוכלין ושותין, מתחילין בדברי תורה ובדברי תשבחות. אבל אומות העולם שאוכלין ושותין – אין מתחילין אלא בדברי תיפלות. וכן בסעודתו של אותו רשע, הללו אומרים: מדיות נאות, והללו אומרים: פרסיות נאות. אמר להם אחשורוש: כלי שאני משתמש בו אינו לא מדיי ולא פרסי אלא כשדיי, רצונכם לראותה? – אמרו לו: אין, ובלבד שתהא ערומה. שבמדה שאדם מודד בה מודדין לו. מלמד שהיתה ושתי הרשעה מביאה בנות ישראל ומפשיטן ערומות ועושה בהן מלאכה בשבת. היינו דכתיב אחר הדברים האלה כשך חמת המלך אחשורוש זכר את ושתי ואת אשר עשתה ואת אשר נגזר עליה, כשם שעשתה – כך נגזר עליה. ותמאן המלכה ושתי, מכדי פריצתא הואי, דאמר מר: שניהן לדבר עבירה נתכוונו, מאי טעמא לא אתאי? אמר רבי יוסי בר חנינא: מלמד שפרחה בה צרעת במתניתא תנא: [בא גבריאל ועשה לה זנב]. ויקצף המלך מאד, אמאי דלקה ביה כולי האי? אמר רבא: שלחה ליה: בר אהורייריה דאבא! אבא לקבל אלפא חמרא שתי ולא רוי, וההוא גברא אשתטי בחמריה. מיד וחמתו בערה בו".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
בייש אדם ישן ומת

בייש אדם ישן ומת

אדם הנמצא בחרדה כיצד ינצל ממנה? יאמר: עז הנמצאת בבית השחיטה שמנה ממני.

אדם הנמצא בחרדה כיצד ינצל ממנה? יאמר: עז הנמצאת בבית השחיטה שמנה ממני.

דוד המלך חרף זקנתו לא איבד את יכולתו המינית

דוד המלך חרף זקנתו לא איבד את יכולתו המינית

איזה קטע ממגילת אסתר קוראים בבית הכנסת?

איזה קטע ממגילת אסתר קוראים בבית הכנסת?

פסל אוגוסטוס המחזיק צואה בידו

פסל אוגוסטוס המחזיק צואה בידו

אדון שסירס עבדו באשכיו האם יוצא לחירות? ומה דין השחית את לשונו

אדון שסירס עבדו באשכיו האם יוצא לחירות? ומה דין השחית את לשונו

מותר לענוד שרשרת ובה שן של שועל לפתרון בעיות שינה

מותר לענוד שרשרת ובה שן של שועל לפתרון בעיות שינה

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס