• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
העיירה הוצל שבבבל מוקפת חומה מימות יהושע בן נון?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 05/20/2009
העיירה הוצל שבבבל מוקפת חומה מימות יהושע בן נון?

חכמים קדמונים עשו הבחנה בין ערים שהיו מוקפות חומה מתקופת יהושע בן נון לבין שאר ערים שאינן מוקפות חומה; הראשונות חוגגות את יום פורים בחמישה עשר באדר והאחרונות בארבע עשר באדר. החכם, רב אסי שמו, נהג לקרוא את מגילת אסתר במקום מגוריו – בעיירה הוצל שבבבל – יומיים; בארבעה עשר באדר ובחמישה עשר באדר. למרות, שחיוב מקרא מגילה הוא יום אחד בלבד, לחכם דלעיל היה ספק האם העיירה "הוצל" מוקפת חומה מתקופת יהושע בן נון.
(היות וסוגיות תלמודיות ומימרות חכמים עברו בעל פה – רק לאחר תקופת התלמוד נערכו דבריהם והועלו על הכתב – טבעי הוא שיחולו שיבושים וגירסאות שונות. וכשיש גירסאות שונות הם יצוינו במילים "איכא דאמרי: "יש אומרים, יש גורסים כך").
יש גורסים שהחכם רב אסי סבר באופן ודאי שהעיירה הוצל שבבבל מוקפת חומה מתקופת יהשוע בן נון, וגולי שבט בנימין התגוררו שם.
אמר החכם, יוחנן שמו, כשהייתי קטן כיוונתי לדעת גדולים; המקום "חמת" המצויין בספר יהושע: "וְעָרֵי מִבְצָר הַצִּדִּים צֵר וְחַמַּת רַקַּת וְכִנָּרֶת" (יהושע, יט; 35) הוא למעשה טבריה של היום. והמקום "רקת" הוא ציפורי של היום. שאל התלמיד, רבא שמו, כיצד יתכן שחמת היא טבריה, ורקת היא ציפורי? הרי רקת היא טבריה! הראייה לכך, שרקת היא טבריה, שכך נהגו להספיד בטבריה: "שם טוב יצא למת ברקת" משמע, רקת היא טבריה. מתוך כך זיהה התלמיד דלעיל את "חמת" כחמי גרר, ורקת היא טבריה. עוד הוסיף התלמיד, ששם העיר "רקת" וכינו אותה טבריה משום שטובה ראייתה – על שם נופה הקסום של הכנרת. (תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ה, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"רב אסי קרי מגילה בהוצל בארביסר ובחמיסר, מספקא ליה אי מוקפת חומה מימות יהושע בן נון היא אי לא. איכא דאמר, אמר רב אסי: האי הוצל דבית בנימין מוקפת חומה מימות יהושע היא. אמר רבי יוחנן: כי הוינא טליא אמינא מלתא דשאילנא לסבייא, ואישתכח כוותי: חמת זו טבריא, ולמה נקרא שמה חמת – על שום חמי טבריא. רקת – זו ציפורי. ולמה נקרא שמה רקת – משום דמידלייא כרקתא דנהרא. כינרת – זו גינוסר, ולמה נקרא שמה כינרת – דמתיקי פירא כקלא דכינרי. אמר רבא: מי איכא למאן דאמר רקת לאו טבריא היא? והא כי שכיב איניש הכא, התם ספדי ליה הכי: גדול הוא בששך, ושם לו ברקת. וכי מסקי ארונא להתם ספדי ליה הכי: אוהבי שרידים יושבי רקת, צאו וקבלו הרוגי עומק. כי נח נפשיה דרבי זירא פתח עליה ההוא ספדנא: ארץ שנער הרה וילדה ארץ צבי גידלה שעשועיה, אוי נא לה, אמרה רקת, כי אבדה כלי חמדתה. אלא אמר רבא חמת – זו חמי גרר, רקת זו טבריא, כינרת – זו גינוסר, ולמה נקרא שמה רקת – שאפילו ריקנין שבה מלאין מצות כרמון. רבי ירמיה אמר: רקת שמה, ולמה נקרא שמה טבריא – שיושבת בטבורה של ארץ ישראל. רבא אמר: רקת שמה, ולמה נקרא שמה טבריא – שטובה ראייתה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

עובר פרה שמת ברחם נאקה טמא או טהור

עובר פרה שמת ברחם נאקה טמא או טהור

החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

קוץ בפי שור הדש את החיטים

קוץ בפי שור הדש את החיטים

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

כיצד מסרסים דבורים?

כיצד מסרסים דבורים?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס