מי שפלט שכבת זרע (בלשון חכמים "קרי") תוך כדי שינה ביום כיפורים נדרש לטבול במקווה כדי לטהר גופו מטומאת הזרע שנפלטה. ובלשון חכמים קדמונים (תנאים): "הרואה קרי ביום הכיפורים – יורד וטובל, ולערב ישפשף". ישפשף, כלומר בערב ינקה את גופו מלכלוך כדי שלכלוכו לא יהיה חוצץ בין גופו למימי המקווה. שאלו התלמידים: וכי מה תועלת יש לנקות את הלכלוך לאחר שטבל הרי כבר טבילתו התקיימה? תשובה: כוונת חכמים קדמונים באומרם: "ולערב ישפשף" – ערב יום כיפור קודם כניסתו ינקה גופו מלכלוך שמא יפלוט שכבת זרע ויידרש לטבול במקווה. עוד אמרו חכמים קדמונים: הרואה קרי ביום הכיפורים – עונותיו מחולין לו. שאלו התלמידים והלא חכמים קדמונים הורו ההפך: "הרואה קרי ביום הכיפורים עוונותיו סדורין" משמע עוונותיו סדורים לפני האלוהים להענישו. תשובה: עוונותיו סדורים לפני אלוהים כדי למחול לו עליהם. עוד אמר החכם הקדמון, רבי ישמעאל שמו, הפולט שכבת זרע ביום כיפורים סימן לו שאלוהים רוצה להענישו ולהמיתו בשנה הקרובה. ואם חלפה השנה ונשאר חי מובטח לו שיזכה לחיי העולם הבא, משום שזו עדות על צדיקותו שגברה על רוע הגזירה. אחד התלמידים, רב נחמן בר יצחק שמו, נתן חיזוק לקביעה שנחשב הוא צדיק; יום כיפורים אסור בסקס ונמצא שכל האנשים תאווים לסקס ולא יכולים לספקו ומי שפלט שכבת זרע בלילה הרי הגיע לסיפוק תאוותו, ואף על-פי כן לא נענש עונש מיתה משמע, צדיק גמור הוא.
עוד אמר תלמיד אחר, רב דימי שמו, מי שפלט שכבת זרע ביום כיפורים יזכה לילדים מרובים. (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף פח, עמוד א) .
נוסח התלמוד כלשונו:
"תנו רבנן: הרואה קרי ביום הכפורים – יורד וטובל, ולערב ישפשף. – לערב? מאי דהוה הוה! – אלא אימא: מבערב ישפשף, (קא סבר מצוה לשפשף). תני תנא קמיה דרב נחמן: הרואה קרי ביום הכפורים – עונותיו מחולין לו. והתניא: עונותיו סדורין! – מאי סדורין – סדורין לימחל. תנא דבי רבי ישמעאל: הרואה קרי ביום הכפורים – ידאג כל השנה כולה, ואם עלתה לו שנה – מובטח לו שהוא בן העולם הבא. אמר רב נחמן בר יצחק: תדע, שכל העולם כולו רעב והוא שבע. כי אתא רב דימי אמר: מפיש חיי, סגי ומסגי".