ביום טוב (בחג) אסור לאכול יונים הנמצאים בשובך אלא אם כן ייעד את היונים לפני החג לצורך אכילתם בחג. מה הדין אם ייעד יונים שחורים ויונים לבנים לצורך אכילתם בחג, וכשבא לאוכלם בחג מצא שהיונים השחורים נמצאים במקום היונים הלבנים וההפך. האם היונים מותרים באכילה בחג או לא? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד, יש מקום לסבור שהיונים הנמצאים בשובך הם היונים שיעדם לאכילה לפני החג, אלא שהחליפו מקומם, לכן מותרים באכילה. מצד אחר, יש מקום להניח שהיונים שייעדם לאכילה עפו מהשובך, והיונים הנמצאים בשובך כעת הם יונים אחרים, שאותם לא ייעד לאכילה, ולכן אסור לאוכלם. (התלמוד הכריע לאיסור – היונים שייעד לאכילה עפו והיונים הנמצאים אחרים הם. תלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף י, עמוד ב).
נוסח התלמוד כלשונו:
"משנה: זמן שחורים ומצא לבנים, לבנים ומצא שחורים, שנים ומצא שלשה – אסורים. שלשה ומצא שנים – מותרים. בתוך הקן ומצא לפני הקן – אסורין, ואם אין שם אלא הם – הרי אלו מותרים.
גמרא. פשיטא! – אמר רבה: הכא במאי עסקינן – כגון שזמן שחורים ולבנים, והשכים ומצא שחורים במקום לבנים, ולבנים במקום שחורים. מהו דתימא: הני אינהו נינהו, ואתהפוכי אתהפוך, קא משמע לן: הנך אזדו לעלמא, והני אחריני נינהו".