• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
מותר לקצוץ ירק ביום הכיפורים לצורך בישולו לאחר הצום
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 01/31/2010
מותר לקצוץ ירק ביום הכיפורים לצורך בישולו לאחר הצום

נקבע להלכה שאסור לקצוץ ירק בשבת לצורך בישולו לאחר צאת השבת אך מותר לקצוץ ירק ביום כיפורים כדי לבשלו בצאת יום הכיפורים. נשאלה השאלה האם מותר לקצוץ ירק ביום כיפורים שחל ביום שבת. לדעת חכם אחד מותר ולדעת חכם אחר אסור. ומה הם צדדי האיסור וההיתר? בפרשנות המילה הכתובה בתורה "שבתון" בפסוק הבא: " וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶש" (שמות, טז; 23). לדעת החכם האוסר הוראת הכתוב לשבות מקציצת ירק ביום השבת, והיות ואיסור קציצת הירק נאסר כחוק תורה הוא נאסר אף אם חל ביום הכיפורים. לדעת החכם המתיר, הוראת הכתוב לשבות ולהימנע ממלאכות האסורות בשבת, אף שכבר נאסרו, הכתוב חיזק את האיסור בהוראה נוספת. והיות ואיסור קציצת ירק בשבת מותרת על-פי חוקי התורה, וחכמים בלבד אסרו זאת, ביום הכיפורים התירו כדי שהאוכל יהיה מוכן מיד אחרי הצום. מעשה בבני ביתו של רב יהודה שהיו מקדימים וקוצצים כרוב ביום כיפורים זמן רב לפני פקיעת הצום. כך גם בני ביתו של החכם רבה שהיו מקדימים ומגרדים דלעת ביום כיפורים זמן רב לפני פקיעת הצום. והיות והיתר קציצת הירק ביום כיפורים הוא רק סמוך לפקיעת הצום ולא זמן רב לפני כן, אמר החכם לבני ביתו שהגיעה איגרת מרבי יוחנן, חכם המתגורר בישראל, שאסור להקדים ולקצוץ ירק ביום כיפור אלא סמוך לזמן פקיעת הצום. ואף שלא הגיעה איגרת כזו, הוא אמר זאת לבני ביתו כדי שיקבלו דבריו. (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קיד, עמוד ב – דף קטו, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אמר רבי זירא אמר רב הונא, ואמרי לה אמר רבי אבא אמר רב הונא: יום הכפורים שחל להיות בשבת – אסור בקניבת ירק. אמר רב מנא: תנא, מנין ליום הכפורים שחל להיות בשבת שאסור בקניבת ירק – תלמוד לומר (שמות טז) שבתון – שבות. למאי? אילימא למלאכה – והכתיב (שמות כ) לא תעשה כל מלאכה. אלא לאו – אקניבת ירק, שמע מינה. אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: יום הכפורים שחל להיות בשבת – מותר בקניבת ירק. מיתיבי: מנין ליום הכפורים שחל להיות בשבת שאסור בקניבת ירק – תלמוד לומר שבתון – שבות למאי? אילימא למלאכה – והכתיב לא תעשה כל מלאכה, אלא לאו בקניבת ירק! – לא, לעולם למלאכה, ולעבור עליה בעשה ולא תעשה. תניא כוותיה דרבי יוחנן: יום הכפורים שחל להיות בשבת מותר בקניבת ירק. ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: יום כיפורים שחל להיות בחול) – מפצעין באגוזים, ומפרכסין ברימונים מן המנחה ולמעלה מפני עגמת נפש. דבי רב יהודה מקנבי כרבא, דבי רבה גרדי קארי. כיון דחזא דהוו קא מחרפי, אמר להו: אתא איגרתא ממערבא משמיה דרבי יוחנן דאסיר".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

העובר מעל מים שנשפכו מסכן את חייו

העובר מעל מים שנשפכו מסכן את חייו

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

מה הן חביות היין במרתף שצריך לבדוק מפני החמץ.

מה הן חביות היין במרתף שצריך לבדוק מפני החמץ.

סכך סוכה צריך שיהיה מהצומח ושאינו כלי או פירות.

סכך סוכה צריך שיהיה מהצומח ושאינו כלי או פירות.

האם לנמלים יש מלכה?

האם לנמלים יש מלכה?

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

מי היו העורבים שהאכילו את אליהו הנביא?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס