על-פי ההלכה מותר לאכול תולעים הנמצאות בפירות לאחר שנשרו מהעץ. אך תולעים שנמצאות בפירות לפני נשירתם מהעץ אסורות באכילה. ומה ההבדל בין תולעת הגדלה בפרי שנשר מהעץ לתולעת הגדלה בפרי המחובר עדיין לעץ? פרי המחובר לעץ ותולעת שורצת בו היא למעשה שורצת על הארץ, (הפרי מחובר לעץ והעץ מחובר לארץ) והכתוב בתורה אסר רק את השורץ על הארץ שנאמר: "וְזֶה לָכֶם הַטָּמֵא בַּשֶּׁרֶץהַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ" (ויקרא, פרק יא, פסוק כט) ואילו תולעים הגדלות בפרי התלוש מהעץ הם שורצות בפרי ולא בארץ, לכן הם מותרים באכילה.
אך אם התולעת יצאה מהפרי והחלה ללכת על הארץ הרי היא אסורה באכילה משום שהיא למעשה שורצת על הארץ.
שאלו החכמים מה הדין אם התולעת יצאה מהפרי, אך לפני שהחלה ללכת על הארץ מתה, האם צריך שתלך בפועל על הארץ או שמא עצם יציאתה מהפרי כבר נחשב שהלכה על הארץ. ועוד הוסיפו לשאול: מה הדין אם היא בעודה חיה יצאה מהפרי והאדם אוכלה לפני שהלכה על הארץ?. ומה הדין אם התולעת עברה מפרי לפרי הצמודים זה לזה ,מבלי שתצא החוצה ותשרוץ על הארץ; האם בגלל שעזבה את הפרי הראשון שגדלה בו היא אסורה באכילה או שמא בסופו של דבר היא לא שרצה על הארץ ותהיה מותרת באכילה. (ספקות אלו לא הוכרעו בתלמוד. תלמוד בבלי, מסכת חולין,דף סז, עמוד ב).
נוסח התלמוד כלשונו:
"בעי רב יוסף: פרשה ומתה, מהו? מקצתה, מהו? לאויר העולם, מהו? תיקו. בעי רב אשי: לגג תמרה, מהו? לגג גרעינתה, מהו? מתמרה לתמרה, מהו? תיקו".