דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
אלמנה המתאפרת ומתקשטת איבדה את זכותה להתפרנס מנכסי הבעל
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 01/06/2010
אלמנה המתאפרת ומתקשטת איבדה את זכותה להתפרנס מנכסי הבעל

חכמים קדמונים (תנאים) תקנו לאישה הנישאת עוגן כלכלי בסיסי לכשתתאלמן, והוא מתנאי הכתובה. אחת מזכויותיה כאלמנה היא הזכות לגור בבית ולהתפרנס מנכסים של בעלה המנוח. ובלשון "הכתובה" (כתב התחייבות) שכותב הבעל לאישה: "את תשבי בביתי ותזוני מנכסיי בתקופת אלמנותך". מתוך נוסח הכתובה "תשבי בביתי" למד אחד התלמידים, רב יוסף שמו, שאם אין לו בית אלא צריף אין מגיעה לה הזכות לגור בצריף אלא צריכה לחפש מקום מגורים בעצמה או לגור עם הוריה, אך עדיין יש לה את הזכות להתפרנס מנכסי בעלה. תלמיד אחר, מר בר רב אשי שמו, מסיק שאם יש לו צריף ולא בית, האישה אינה זכאית למגורים ואינה זכאית לפרנסה מנכסי בעלה. עוד נאמר בשמו של חכם, רב חסדא שמו, אם האלמנה קיימה יחסי מין עם גבר אחר (בלשון חכמים: "זינתה") היא מאבדת את זכותה להתפרנס מנכסי בעלה המנוח. חכם אחר קבע, אם התחילה להתאפר ולהתקשט היא מאבדת את זכותה להתפרנס מנכסי בעלה המנוח. התלמידים הסיקו מדבריו שדווקא אם התאפרה איבדה את זכות הפרנסה מנכסי בעלה, אך אם קיימה יחסי מין זכות זו לא פקעה. שאלו התלמידים: מה ההבדל בין מתאפרת שאיבדה את פרנסתה לזינתה שאינה מאבדת זכות זו? תשובה: איפור וקישוט נעשה מתוך שיקול דעת של האישה המביע את רצונה לחבור לגברים אחרים ולא להישאר אלמנה נאמנה לבעלה המנוח. אך המקיימת יחסי מין עם גבר אחר עושה זאת מתוך דחף מיני שאינו מביע בהכרח רצון להינשא לגבר אחר, ובלשון חכמים: "יצר אנסה". להלכה נדחו דברי חכמים דלעיל ונקבע שאם האלמנה תבעה את דמי הכתובה, מאבדת גם את זכותה לגור ולהתפרנס מנכסי בעלה, בתביעתה זו גילתה רצונה שאינה מעונינת בקשר עם בעלה המנוח. (תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף נד, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"את תהא יתבא בביתי וכו'. תני רב יוסף: בביתי – ולא בביקתי, אבל מזוני אית לה. מר בר רב אשי אמר: אפילו מזוני נמי לית לה. ולית הלכתא כמר בר רב אשי. אמר רב נחמן אמר שמואל: תבעוה להנשא ונתפייסה – אין לה מזונות. הא לא נתפייסה – יש לה מזונות? אמר רב ענן, לדידי מפרשא לי מיניה דמר שמואל: אמרה מחמת פלוני בעלי – יש לה מזונות, מחמת בני אדם שאינן מהוגנין לה – אין לה מזונות. אמר רב חסדא: זינתה – אין לה מזונות. אמר רב יוסף: כיחלה ופירכסה – אין לה מזונות. מאן דאמר זינתה, כל שכן כיחלה ופירכסה; מאן דאמר כיחלה ופירכסה, אבל זינתה – אית לה, מאי טעמא? יצר אנסה. ולית הלכתא ככל הני שמעתתא, אלא כי הא דאמר רב יהודה אמר שמואל: התובעת כתובתה בבית דין – אין לה מזונות. ולא? והתניא: מכרה כתובתה, ומשכנה כתובתה, עשתה כתובתה אפותיקי לאחר – אין לה מזונות; הני אין, אבל תובעת לא! הני בין בבית דין בין שלא בבית דין, תובעת – בבית דין אין, שלא בב"ד לא".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
דוד נשא את מיכל הנשואה לפלטי במאה עורלות או במאתיים?

דוד נשא את מיכל הנשואה לפלטי במאה עורלות או במאתיים?

בעילת בתולה בשבת: מותר או אסור?

בעילת בתולה בשבת: מותר או אסור?

מהו המקום הראוי לעשות צרכים בלילה?

מהו המקום הראוי לעשות צרכים בלילה?

השוכב עם אישה שהיא אחותו, אחות אמו ואחות אביו

השוכב עם אישה שהיא אחותו, אחות אמו ואחות אביו

המקדש אישה בצואת שור שנגזר עליו עונש מוות

המקדש אישה בצואת שור שנגזר עליו עונש מוות

האם יש ריאה לתרנגול?

האם יש ריאה לתרנגול?

הדש חיטים עם אווזים האם מותר לחסום פיהם שלא יאכלו?

הדש חיטים עם אווזים האם מותר לחסום פיהם שלא יאכלו?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס