דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 07/22/2009
הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן

ערום אינו רשאי להתפלל כשערוותו גלויה. לכן מי שנמצא ערום במקווה ואין לו זמן לצאת ולהתלבש ולהתפלל תפילה בזמנה, יכול להתפלל במקווה כשהוא ערום ובלבד שערוותו תהיה שקועה בתוך המים. שאלו התלמידים: מה יועיל שיכניס עצמו למים עד צוואר, אף שעיניו מחוץ למים, הרי חזהו ולבו בתוך המים, ובאופן זה לבו "רואה" את ערוותו, משום שאין הפרדה וחציצה בין הלב לערווה (זאת הסיבה שהחסידים חוגרים "גרטל" לפני התפילה, כדי שיחצוץ בין הלב לערווה, והליטאים מסתפקים בחגורת המכנסיים או בכפתור הסוגר את המכנס).
תשובה: ההיתר להתפלל ערום בתוך המקווה הוא אך ורק אם מי המקווה עכורים ואינם צלולים ובכך אין "ליבו רואה" ערוותו. עוד ממשיכים התלמידים לדון אם עקב הרגל רואה את הערווה, למשל בשעה שלובש שמלה ללא תחתונים, האם במקרה כזה מותר להתפלל? הכרעת התלמוד: אם "עקבו רואה" את ערוותו מותר להתפלל, אך אם עקבו נוגע בערוותו אסור להתפלל (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כה, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"ירד לטבול אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא" (משנה, מסכת ברכות, דף כב, עמוד ב )….
גמרא: "ואם לאו – יתכסה במים ויקרא. והרי לבו רואה את הערוה! – אמר רבי אלעזר, ואי תימא רבי אחא בר אבא בר אחא משום רבינו: במים עכורין שנו, דדמו כארעא סמיכתא, שלא יראה לבו ערותו. תנו רבנן: מים צלולין – ישב בהן עד צוארו וקורא; ויש אומרים: עוכרן ברגלו, ותנא קמא – והרי לבו רואה את הערוה! – קסבר: לבו רואה את הערוה – מותר. והרי עקבו רואה את הערוה! – קסבר: עקבו רואה את הערוה – מותר. אתמר: עקבו רואה את הערוה – מותר. נוגע, אביי אמר: אסור, ורבא אמר: מותר. רב זביד מתני לה להא שמעתא הכי. רב חיננא בריה דרב איקא מתני לה הכי: נוגע – דברי הכל אסור; רואה, אביי אמר: אסור, רבא אמר: מותר, לא נתנה תורה למלאכי השרת. והלכתא: נוגע – אסור, רואה – מותר".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
דגים מותרים באכילה מנהר שאינו משריץ מקרקעיתו דגים טמאים

דגים מותרים באכילה מנהר שאינו משריץ מקרקעיתו דגים טמאים

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

מניין שתושבי ערים המוקפות חומה חוגגים את יום הפורים בחמישה עשר באדר?

מניין שתושבי ערים המוקפות חומה חוגגים את יום הפורים בחמישה עשר באדר?

משך זמן הריונה של הנחשה שבע שנים

משך זמן הריונה של הנחשה שבע שנים

כיצד מסרסים דבורים?

כיצד מסרסים דבורים?

הדש חיטים עם אווזים האם מותר לחסום פיהם שלא יאכלו?

הדש חיטים עם אווזים האם מותר לחסום פיהם שלא יאכלו?

הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס