שאלו התלמידים את רבי אלעזר: מדוע הכלב נשמע לאדונו (מאולף) והחתול לא? תשובה: האוכל ממה שעכבר אוכל גורם לו לשכוח את לימודו, החתול שאוכל את העכבר עצמו על אחת כמה וכמה שישכח את אדונו ואילופו. עוד שאלו התלמידים את רבם אלעזר: מדוע העכברים נרדפים על-ידי כל החיות? תשובה: היות והעכברים יצרם רע והתנהגותם נלוזה. שאלו התלמידים: במה מתבטאת התנהגותם הרעה? השיב החכם, רבא שמו, משום שאוכלים בגדים אף שאינם נהנים ממנו כמאכל. חכם אחר, רב פפא שמו, נתן דוגמה נוספת; העכבר מכרסם את יתד המעדר העשוי מעץ.
עוד לימדו חכמים קדמונים מה הם הדברים הגורמים לשכחת הלימוד; האוכל ממה שאכל עכבר וחתול, האוכל לב של בהמה, האוכל זיתים רבים, שותה מים ששמשו לרחצה, והרוחץ רגליו כשמניחם זו על גב זו. יש מהחכמים שמוסיפים, שאף המניח בגדיו תחת ראשו גורם לו לשכוח לימודו. עוד לימדו החכמים שיש מאכלים שהאוכלם תורם להחזרת הלימוד שנשכח: האוכל פת שנאפתה על גבי פחמים והאוכל פחמים עצמם, האוכל ביצה קשה ללא מלח, המטבל בשמן זית תדיר, שותה יין ומריח בשמים, השותה מים ששמשו ללישת הבצק. יש מהחכמים שמוסיפים המטביל אצבעו במלח ואוכל מחזיר לימודו שנשכח. החכם, ריש לקיש שמו, מסייג את הקביעה האחרונה ואומר: דווקא אם מטביל אצבע אחת במלח ואכל אבל הטביל שתי אצבעות במלח ואכל אינו נזכר בלימודו. גם חכמים קדמונים (תנאים) נחלקו בדבר; לדעת החכם, רבי יהודה שמו, דווקא אם הטביל אצבע אחת במלח אבל לא שתיים, לדעת החכם, רבי יוסי שמו, דווקא אם הטביל שתי אצבעות אבל לא שלוש. עוד הוסיפו החכמים עשרה דברים שאדם עושה אותם גורמים לו להתקשות בהבנת הלימוד; העובר תחת רצועה הקשורה לגמל, העובר תחת הגמל עצמו, העובר בין שני גמלים, העובר בין שתי נשים, אישה העוברת בין שני אנשים, המריח ריח של נבלה, העובר תחת גשר שלא עברו תחתיו מים במשך ארבעים יום, האוכל פת שלא נאפה כמו שצריך, האוכל משיירי המזון הנמצאים בכף הטבח המערבב את הקדירה, השותה מתעלת מים העוברת בבית קברות, המסתכל בפני מת. יש מהחכמים המוסיפים שאף הקורא את הכיתוב על גבי מצבה גורם לו להתקשות בהבנת הלימוד. (תלמוד בבלי, מסכת הוריות, דף יג, עמוד א – דף יג, עמוד ב).
נוסח התלמוד כלשונו:
"שאלו תלמידיו את רבי אלעזר: מפני מה הכלב מכיר את קונו, וחתול אינו מכיר את קונו? אמר להם: ומה האוכל ממה שעכבר אוכל משכח, האוכל עכבר עצמו עאכ"ו. שאלו תלמידיו את ר"א: מפני מה הכל מושלים בעכברים? מפני שסורן רע. מאי היא? רבא אמר: אפילו גלימי גייצי. רב פפא אמר: אפילו שופתא מרא גייצי. ת"ר, חמשה דברים משכחים את הלימוד: האוכל ממה שאוכל עכבר וממה שאוכל חתול, והאוכל לב של בהמה, והרגיל בזיתים, והשותה מים של שיורי רחיצה, והרוחץ רגליו זו על גבי זו; ויש אומרים: אף המניח כליו תחת מראשותיו. חמשה דברים משיבים את הלימוד: פת פחמין וכל שכן פחמין עצמן, והאוכל ביצה מגולגלת בלא מלח, והרגיל בשמן זית, והרגיל ביין ובשמים, והשותה מים של שיורי עיסה; ויש אומרים: אף הטובל אצבעו במלח ואוכל. הרגיל בשמן זית. מסייע ליה לרבי יוחנן, דאמר רבי יוחנן: כשם שהזית משכח לימוד של שבעים שנה, כך שמן זית משיב לימוד של שבעים שנה. והרגיל ביין ובשמים. מסייע ליה לרבא, דאמר רבא: חמרא וריחני פקחין.
והטובל אצבעו במלח. אמר ר"ל: ובאחת. כתנאי, ר' יהודה אומר: אחת ולא שתים, רבי יוסי אומר: שתים ולא שלש; וסימניך: קמיצה. עשרה דברים קשים ללימוד: העובר תחת האפסר [הגמל] וכל שכן תחת גמל [עצמו], והעובר בין שני גמלים, והעובר בין שתי נשים, והאשה העוברת בין שני אנשים, והעובר מתחת ריח רע של נבילה, והעובר תחת הגשר שלא עברו תחתיו מים מ' יום, והאוכל פת שלא בשל כל צרכו, והאוכל בשר מזוהמא ליסטרון, והשותה מאמת המים העוברת בבית הקברות, והמסתכל בפני המת; ויש אומרים: אף הקורא כתב שעל גבי הקבר".