דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
כוהן גדול חייב להתחתן עם נערה בתולה מתחת לגיל שתים עשרה וחצי.
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 03/31/2009
כוהן גדול חייב להתחתן עם נערה בתולה מתחת לגיל שתים עשרה וחצי.

על פי חוקי התורה כוהן גדול, הכוהן בסמכות הגבוהה ביותר בבית המקדש שעליו מוטלות עבודות בית המקדש , חייב להתחתן עם בתולה כי כך כתוב: "הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל … אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח" (ויקרא, כא; 10-13). לדעת חכמים נערה שהגיעה לגיל שתים עשרה וחצי קרום בתוליה מתחילים להתכלות מאליהן כחלק מתהליך בגרותה. לכן נחלקו חכמים האם מותר לכוהן גדול להתחתן עם נערה מעל גיל שתים עשרה וחצי. ומה הם טעמי המחלוקת? בהגדרת הבתולה הנדרשת בחוקי התורה; מצד אחד ניתן להגדיר בתולה כל אישה שלא קיימה יחסי מין אף שאין לה בתולים, מצד אחר ניתן להגדיר בתולה מי שבפועל אין לה בתולים אף אם לא קיימה יחסי מין. ומדוע חכם אחד מגדיר את דרישת הבתולה כך והשני אחרת? מתוך דרשנות המילה בִבְתוּלֶיהָ. לדעתם, ניסוח החוק בתורה היה לו להתנסח כך: "אשה בתולה יקח" והיות ונכתב בְתוּלֶיהָ יש לדרוש תוספת זו. ומחלוקת חכמים דלעיל היא בפרשנות הכתוב אילו היה כתוב "בתולהיקח" ומתוך פרשנות זו כל חכם דרש את התוספת. לדעת חכם אחד אילו היה כתוב "בתולה יקח" הוא היה מפרש את החוק שגם נערה מעל גיל שתים עשרה וחצי מותרת לכוהן גדול אף שכלו מקצת מבתוליה. והיות ובחוק התורה נכתב בְתוּלֶיהָ יש לפרשו כבא לאסור את הנערה מעל גיל שתים עשרה וחצי היות וכלו מקצת בתוליה. ולדעת חכם אחר ההפך: אילו נכתב בחוקי התורה "אשה בתולה יקח" הוא היה מפרשו שדרישת החוק בתורה לנערה שבתוליה שלימים ולא נתכלו כלל, והיות והחוק התנסחבְתוּלֶיהָ יש לדרוש תוספת זו כבא להתיר נערה מעל גיל שתים עשרה וחצי אף שנתכלו מקצת בתוליה. (תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף נט, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"מתני'. כהן גדול לא ישא אלמנה, בין אלמנה מן האירוסין, בין אלמנה מן הנישואין. ולא ישא את הבוגרת, ר' אלעזר ור' שמעון מכשירין בבוגרת. [ולא ישא את מוכת עץ]…
ולא ישא את הבוגרת. תנו רבנן: והוא אשה בבתוליה יקח – פרט לבוגרת שכלו לה בתוליה, דברי ר' מאיר, ר' אלעזר ור' שמעון מכשירין בבוגרת. במאי קא מיפלגי? רבי מאיר סבר: בתולה – אפילו מקצת בתולים משמע, בתוליה – עד דאיכא כל הבתולים, בבתוליה – בכדרכה אין, שלא כדרכה לא; ורבי אלעזר ורבי שמעון סברי: בתולה – בתולה שלימה משמע, בתוליה – ואפי' מקצת בתולים, בבתוליה – עד שיהיו כל בתוליה קיימין, בין בכדרכה, בין שלא כדרכה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
המשתין בשבת מראש הגג לרשות הרבים כשגופו ברשות יחיד ואיבר מינו ברשות הרבים

המשתין בשבת מראש הגג לרשות הרבים כשגופו ברשות יחיד ואיבר מינו ברשות הרבים

מותר לקצוץ ירק ביום הכיפורים לצורך בישולו לאחר הצום

מותר לקצוץ ירק ביום הכיפורים לצורך בישולו לאחר הצום

האם מותר לגזור ציפורניים בחול המועד והאם מותר להשליכם לרצפה

האם מותר לגזור ציפורניים בחול המועד והאם מותר להשליכם לרצפה

אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה

אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה

שני גברים הישנים ערומים גב אל גב מותרים לקרוא קריאת שמע

שני גברים הישנים ערומים גב אל גב מותרים לקרוא קריאת שמע

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

מהו המרחק בין שד לשד המתיר לגרש אישה ללא זכויות כתובה?

מהו המרחק בין שד לשד המתיר לגרש אישה ללא זכויות כתובה?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס