דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
מותר להרוג כינה בשבת אבל לא ביצי כינים
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 10/15/2009
מותר להרוג כינה בשבת אבל לא ביצי כינים

אסור להרוג בעלי-חיים ביום שבת. וההורג בעלי חיים כמוהו כמחלל שבת שגזר דינו מוות בסקילה.
אף שאסור להרוג יצורים חיים ביום שבת, גם חרקים, חכמים נחלקו האם מותר להרוג כינה. לדעת החכם, ר' אליעזר שמו, אסור להורגה, ולדעת שאר החכמים מותר להורגה. אחד מהתלמידים, רב יוסף שמו, הסביר את טעם מחלוקתם כך: כל החכמים מסכימים שאסור להרוג או לשחוט בעלי- חיים ביום שבת. מניין לחכמים שאסור? הרי בתורה לא מוזכר איסור זה. חכמים קבעו שכל המלאכות שנעשו לצורך בניית המשכן אסורות לעשותן ביום שבת. היות ולצורכי בניית המשכן (בית-אלוהים במדבר) היו זקוקים לעורות אילים ששימשו כמחיצות, כי כך כתוב: "[תקחו] ְעֹרֹת אֵילִם… וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות, כה; 5-8). על כורחם היו צריכים לשחוט ולהרוג את האילים כדי לפשוט עורם. לכן גם בשבת אסור לשחוט ולהרוג בעלי-חיים.
והיות ואיסור הריגת בעלי-חיים ביום שבת נלמד מהריגת אילים, נחלקו חכמים בדין הריגת כינה. החכם האוסר להרוג כינה ביום שבת מדמה את הכינה לאיל, כשם שאיל מת וניטלת נשמתו כך גם כינה מתה וניטלת נשמתה. החכמים שמתירים להרוג כינה בשבת סוברים שכינה אינה כאיל; איל דרכו לפרות ולרבות (רבייה מינית) וכינה אין דרכה לפרות ולרבות באמצעות רבייה מינית אלא נוצרת מעפר וזיעה. טען חכם אחר, אביי שמו, מדברי חכמים קדמונים משתמע שכינה מתרבה ברבייה מינית כי כך אמרו: יושב הקדוש ברוך הוא ומאכיל וזן את כל החיות, מהגדולה ביותר ועד הקטנה; מקרני ראם ועד ביצי כינים. מתוך שנקטו חכמים קדמונים בלשון "ביצי כינים" משמע הכינים נוצרות ברבייה מינית ולכן נוצרות ביצים. ואם כדברי החכם הקודם, שכינים נוצרות מעפר, לא היה צריך להיות לכינים ביצים. השיבו כך: כינים נוצרות מעפר, ולשון החכמים שנקטו "ביצי כינים" לא התייחסו לכינים אלא מין חרק אחר הוא הנקרא "ביצי כינים". (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קז, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"ושאר שקצים כו'. הא הורגן – חייב, מאן תנא? אמר רבי ירמיה: רבי אליעזר היא, דתניא, רבי אליעזר אומר: ההורג כינה בשבת – כהורג גמל בשבת. מתקיף לה רב יוסף: עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אליעזר אלא בכינה, דאינה פרה ורבה. אבל שאר שקצים ורמשים דפרין ורבין – לא פליגי. ושניהם לא למדוה אלא מאילים, רבי אליעזר סבר: כאילים, מה אילים שיש בהן נטילת נשמה – אף כל שיש בו נטילת נשמה. ורבנן סברי: כאילים, מה אילים דפרין ורבין – אף כל דפרה ורבה. אמר ליה אביי: וכינה אין פרה ורבה? והאמר מר: יושב הקדוש ברוך הוא וזן מקרני ראמים ועד ביצי כינים! – מינא הוא דמיקרי ביצי כינים".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
מי היה איוב ומתי חי

מי היה איוב ומתי חי

האם מותר ללמוד תורה כשיש ריח של הפחה (פליצה)

האם מותר ללמוד תורה כשיש ריח של הפחה (פליצה)

נחש שותה יין מהול במים ומטיל לתוכו ארס

נחש שותה יין מהול במים ומטיל לתוכו ארס

גידמת החולצת את המנעל של גיסה בשיניה

גידמת החולצת את המנעל של גיסה בשיניה

אכל חצי כזית מצה, הקיאו ואכלו

אכל חצי כזית מצה, הקיאו ואכלו

חמישה כבשים בעבר נהר הירדן וחמישה כבשים בעבר השני

חמישה כבשים בעבר נהר הירדן וחמישה כבשים בעבר השני

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס