דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
כיצד סופרים ביום הכיפורים את זריקות הדם על הפרוכת כדי לכפר על חטאי בני ישראל
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 09/27/2009
כיצד סופרים ביום הכיפורים את זריקות הדם על הפרוכת כדי לכפר על חטאי בני ישראל

התורה פירטה בדקדוק כיצד יעשה טקס הפולחן ביום כיפורים כדי לכפר על חטאות בני ישראל. אחת מהפעולות הנדרשות לכפרה הוא זריקת דם הקורבן שבע פעמים על הפרוכת הנמצאת בבית המקדש, כי כך כתוב: "וְלָקַח מִדַּם הַפָּר וְהִזָּה בְאֶצְבָּעוֹ עַל פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת קֵדְמָה וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת יַזֶּה שֶׁבַע פְּעָמִים מִן הַדָּם בְּאֶצְבָּעוֹ: … וְכִפֶּר עַל הַקֹּדֶשׁ מִטֻּמְאֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִפִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם" (ויקרא, טז; 14-16). חכמים קדמונים קבעו שהכוהן שזורק את הדם על הפרוכת צריך לזרוק זריקה אחת לכיוון הפרוכת למעלה ועוד שבעה לכיוון הפרוכת למטה. עוד קבעו שצריך לספור בפה ובקול את מניין הזריקות. אך כיצד בדיוק יספור? נחלקו החכמים; לדעת חכם אחד בזריקה הראשונה לכיוון מעלה הכוהן צריך למנות "אחת". בזריקה השנייה לכיוון מטה צריך לספור אחת ואחת, אחת ושתיים, אחת ושלוש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע. לדעת חכם אחר צריך לספור כך: אחת, אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, חמש ואחת, שש ואחת, שבע ואחת. ומדוע הם נחלקו כיצד לספור? תשובה: כל חכם קבע לספור לפי הנוהג במקום מגוריו. החכם שמנה אחת ואחר כך אחת שתיים נהגו במקום מגוריו לומר את המספר (21) קודם את העשרות ולאחר מכן את האחדות כלומר : "עשרים ואחת". החכם השני, במקומו נהגו לומר קודם את האחדות ולאחר מכן את העשרות כלומר: "אחת ועשרים". שאלו התלמידים: לשם מה הכוהן צריך בכל הספירות של זריקת הדם לכיוון מטה להזכיר גם את הזריקה הבודדת שזרק למעלה. תשובה: לדעת חכם אחד, רבי אלעזר שמו, כדי שהכוהן לא יתבלבל וישכח שזרק את הזריקה למעלה ובלבול זה יגרום לו לזרוק שמונה זריקות למטה. חכם אחר, רבי יוחנן שמו, דרש מהמילים הכתובים בתורה: " וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת יַזֶּה" שהזריקה הראשונה לכיוון מעלה צריכה להיספר בכל זריקה שנזרקה לכיוון מטה. ומסקנה הלכתית שונה יש בין שני ההסברים, לפי ההסבר הראשון: "שהכוהן לא יתבלבל" אם הכוהן לא ספר את הזריקה למעלה וגם לא התבלבל הזריקות כשרות ומכפרות על חטאי בני ישראל. ולדעת ההסבר השני שנלמד מתוך דרשה כלומר, "גזירת הכתוב ללא הנמקה", אם הכוהן לא ספר, אף שלא התבלבל, הזריקות פסולות ואינם מכפרות על חטאי בני ישראל. (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף נה, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אחת, אחת ואחת, אחת ושתים. תנו רבנן: אחת, אחת ואחת, אחת ושתים, אחת ושלש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע, דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: אחת, אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, חמש ואחת, שש ואחת, שבע ואחת. ולא פליגי; מר כי אתריה ומר כי אתריה. דכולי עלמא מיהת הזאה ראשונה צריכה מנין עם כל אחת ואחת, מאי טעמא? רבי אלעזר אמר: שלא יטעה בהזאות. רבי יוחנן אמר: אמר קרא +ויקרא טז+ ולפני הכפרת יזה שאין תלמוד לומר יזה ומה תלמוד לומר יזה – לימד על הזאה ראשונה שצריכה מנין עם כל אחת ואחת. מאי בינייהו? – איכא בינייהו דלא מנה, ולא טעה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.

מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.

אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה

אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

השוחט בסכין המחוברת לקיר שחיטתו כשרה? ומה דינו של הפותח סכר מים כדי לרצוח אדם.

השוחט בסכין המחוברת לקיר שחיטתו כשרה? ומה דינו של הפותח סכר מים כדי לרצוח אדם.

הרב שבדה הלכה מלבו

הרב שבדה הלכה מלבו

אריה דרכו לדרוס ולאכול מייד או לטרוף ולאכול לאחר זמן?

אריה דרכו לדרוס ולאכול מייד או לטרוף ולאכול לאחר זמן?

מה היה גובהו של אדם הראשון?

מה היה גובהו של אדם הראשון?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס