דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
האם מותר לקרוא לאברהם אברם?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 02/02/2010
האם מותר לקרוא לאברהם אברם?

בתורה מסופר שאלוהים החליף לאברם את שמו לאברהם וכך כתוב: "וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם" (בראשית, יז; 5). אחד החכמים למד מפסוק זה שאסור לקרוא ל"אברהם" אברם והקורא לו בשם אברם עובר איסור תורה וביטל מצוות "עשה" של ציווי אלוהי לקרוא לו "אברהם". חכם אחר לומד שהקורא לאברהם אברם עובר על איסור "לא תעשה" שכן הציווי לא לקרוא לו אברם. שאלו התלמידים: אם כך, שעצם החלפת שם נהפכת לציווי ואיסור, גם לשרה יהיה אסור לקרוא "שרי" שהרי נכתב כך: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ" (בראשית, יז; 15). תשובה: אלוהים ביקש רק מאברהם לא לקרוא לה שרי אלא שרה אבל יתר העולם מותר לקרוא לה גם שרי. המשיכו התלמידים לשאול: אם כך, יהיה אסור לקרוא ליעקב אבינו בשם יעקב אלא בשם "ישראל" בלבד, כי כך כתוב: "וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל" (בראשית, לב; 29). תשובה: בהמשך קורות חיי יעקב אלוהים עצמו קראו יעקב, משמע מותר לקרוא לו גם יעקב, כי כך כתוב: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית, מו; 2). שאל אחד התלמידים, יוסי בר אבין שמו, אם כך שאסור לקרוא לאברהם אברם, מדוע נחמיה קראו אברם? הנה כך כתוב: "אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם" (נחמיה, ט; 7). תשובה: הנביא מספר את קורות אברהם שבחילה קראו לו אברם ושינו את שמו לאברהם. אבל לקרוא לאברהם אברם זה אסור. (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף יג, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תני בר קפרא: כל הקורא לאברהם אברם – עובר בעשה, שנאמר: (בראשית י"ז) והיה שמך אברהם. רבי אליעזר אומר: עובר בלאו, שנאמר: (בראשית י"ז) ולא יקרא עוד [את] שמך אברם. אלא מעתה הקורא לשרה שרי הכי נמי? – התם, קודשא בריך הוא אמר לאברהם: (בראשית י"ז) שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה. – אלא מעתה, הקורא ליעקב יעקב הכי נמי? – שאני התם, דהדר אהדריה קרא, דכתיב (בראשית מ"ו) ויאמר אלהים לישראל במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב. מתיב רבי יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר זבידא: (נחמיה ט') אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם! – אמר ליה: התם נביא הוא דקא מסדר לשבחיה דרחמנא מאי דהוה מעיקרא".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
חתול שחור שאביו לבן וסבו שחור- האם מותר לגדלו?

חתול שחור שאביו לבן וסבו שחור- האם מותר לגדלו?

צואה מתחת למיטה האם מותר לקרוא קריאת שמע

צואה מתחת למיטה האם מותר לקרוא קריאת שמע

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

תרופת חכמים למחלת הכלבת

תרופת חכמים למחלת הכלבת

נערה שנאנסת אנאלית — האם מותר להצילה על ידי הריגת האונס?

נערה שנאנסת אנאלית — האם מותר להצילה על ידי הריגת האונס?

עובר פרה שמת ברחם נאקה טמא או טהור

עובר פרה שמת ברחם נאקה טמא או טהור

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס