אישה במחזור (דם הווסת) היא טמאה נידה ואסורה במגע מיני עם בן זוגה.
אך לא רק בעת מחזור האישה טמאה, אלא גם אם יצאה טיפת דם מהרחם בלבד היא טמאה נידה.
נחלקו החכמים באישה המטילה שתן וראתה דם בשתן. האם יש לחשוש שמא הדם שבשתן הוא דם שיצא מהרחם ולכן היא טמאה, או שמא הדם שבשתן הוא דם פצע או מכה בדרכי השתן שיצא יחד עם השתן ואז האישה טהורה? לדעת חכם אחד היא טהורה. ולדעת חכם אחר – זה תלוי; אם האישה הטילה שתן כשהיא יושבת – היא טהורה, אך אם עשתה זאת כשהיא עומדת – היא טמאה.
חכמי הגמרא שאלו מה ההבדל בין משתינה יושבת למשתינה עומדת? השיבו: כשאישה עומדת היא משתינה בדוחק והשתן מתעכב בנרתיקה ועולה לרחם וגורר עמו דם, לכן היא טמאה. אך כשהיא משתינה יושבת, היא עושה זאת ללא דוחק ומשתינה קילוח זורם ולכן אין השתן מתעכב ועולה לרחם. המשיכו התלמידים לשאול: הרי גם כשהיא יושבת יש מקום לחשוש שמא יצא הדם מהרחם לאחר שסיימה את ההשתנה. על כך השיבו, כי מדובר באופן שבו ישבה האישה על שפת האסלה כשאיבר מינה יושב על השפה והיא השתינה בקילוח אל תוך האסלה, אם נמצא דם בתוך האסלה הרי שדם זה בא יחד עם השתן והאישה נחשבת טהורה. אך אם הדם נמצא על שפת האסלה יש לחוש שמא דם זה בא מהרחם ולכן טמאה. (בסוגיא זו נחלקו הפרשנים ונשפכו עליה הרבה דיו ועמל, תלמוד בבלי מסכת נידה דף נט עמוד ב – גם פוסקי ההלכה נחלקו בהכרעת סוגיא זו, שולחן ערוך, יורה דעה, סימן קצא, סעיף א)
נוסח התלמוד כלשונו:
"מתני'. האשה שהיא עושה צרכיה, וראתה דם. רבי מאיר אומר: אם עומדת – טמאה, ואם יושבת – טהורה. ר' יוסי אומר: בין כך ובין כך – טהורה.
גמ'. מאי שנא עומדת – דאמרינן מי רגלים הדור למקור ואייתי דם, יושבת נמי נימא מי רגלים הדור למקור ואייתי דם! אמר שמואל: במזנקת, מזנקת נמי, דלמא בתר דתמו מיא אתא דם? אמר ר' אבא: ביושבת על שפת הספל, ומזנקת בתוך הספל, ונמצא דם בתוך הספל. דאם איתא דבתר דתמו מיא אתא – על שפת הספל איבעי ליה לאשתכוחי".