• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
כיצד סופרים ביום הכיפורים את זריקות הדם על הפרוכת כדי לכפר על חטאי בני ישראל
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 09/27/2009
כיצד סופרים ביום הכיפורים את זריקות הדם על הפרוכת כדי לכפר על חטאי בני ישראל

התורה פירטה בדקדוק כיצד יעשה טקס הפולחן ביום כיפורים כדי לכפר על חטאות בני ישראל. אחת מהפעולות הנדרשות לכפרה הוא זריקת דם הקורבן שבע פעמים על הפרוכת הנמצאת בבית המקדש, כי כך כתוב: "וְלָקַח מִדַּם הַפָּר וְהִזָּה בְאֶצְבָּעוֹ עַל פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת קֵדְמָה וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת יַזֶּה שֶׁבַע פְּעָמִים מִן הַדָּם בְּאֶצְבָּעוֹ: … וְכִפֶּר עַל הַקֹּדֶשׁ מִטֻּמְאֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִפִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם" (ויקרא, טז; 14-16). חכמים קדמונים קבעו שהכוהן שזורק את הדם על הפרוכת צריך לזרוק זריקה אחת לכיוון הפרוכת למעלה ועוד שבעה לכיוון הפרוכת למטה. עוד קבעו שצריך לספור בפה ובקול את מניין הזריקות. אך כיצד בדיוק יספור? נחלקו החכמים; לדעת חכם אחד בזריקה הראשונה לכיוון מעלה הכוהן צריך למנות "אחת". בזריקה השנייה לכיוון מטה צריך לספור אחת ואחת, אחת ושתיים, אחת ושלוש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע. לדעת חכם אחר צריך לספור כך: אחת, אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, חמש ואחת, שש ואחת, שבע ואחת. ומדוע הם נחלקו כיצד לספור? תשובה: כל חכם קבע לספור לפי הנוהג במקום מגוריו. החכם שמנה אחת ואחר כך אחת שתיים נהגו במקום מגוריו לומר את המספר (21) קודם את העשרות ולאחר מכן את האחדות כלומר : "עשרים ואחת". החכם השני, במקומו נהגו לומר קודם את האחדות ולאחר מכן את העשרות כלומר: "אחת ועשרים". שאלו התלמידים: לשם מה הכוהן צריך בכל הספירות של זריקת הדם לכיוון מטה להזכיר גם את הזריקה הבודדת שזרק למעלה. תשובה: לדעת חכם אחד, רבי אלעזר שמו, כדי שהכוהן לא יתבלבל וישכח שזרק את הזריקה למעלה ובלבול זה יגרום לו לזרוק שמונה זריקות למטה. חכם אחר, רבי יוחנן שמו, דרש מהמילים הכתובים בתורה: " וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת יַזֶּה" שהזריקה הראשונה לכיוון מעלה צריכה להיספר בכל זריקה שנזרקה לכיוון מטה. ומסקנה הלכתית שונה יש בין שני ההסברים, לפי ההסבר הראשון: "שהכוהן לא יתבלבל" אם הכוהן לא ספר את הזריקה למעלה וגם לא התבלבל הזריקות כשרות ומכפרות על חטאי בני ישראל. ולדעת ההסבר השני שנלמד מתוך דרשה כלומר, "גזירת הכתוב ללא הנמקה", אם הכוהן לא ספר, אף שלא התבלבל, הזריקות פסולות ואינם מכפרות על חטאי בני ישראל. (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף נה, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אחת, אחת ואחת, אחת ושתים. תנו רבנן: אחת, אחת ואחת, אחת ושתים, אחת ושלש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע, דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: אחת, אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, חמש ואחת, שש ואחת, שבע ואחת. ולא פליגי; מר כי אתריה ומר כי אתריה. דכולי עלמא מיהת הזאה ראשונה צריכה מנין עם כל אחת ואחת, מאי טעמא? רבי אלעזר אמר: שלא יטעה בהזאות. רבי יוחנן אמר: אמר קרא +ויקרא טז+ ולפני הכפרת יזה שאין תלמוד לומר יזה ומה תלמוד לומר יזה – לימד על הזאה ראשונה שצריכה מנין עם כל אחת ואחת. מאי בינייהו? – איכא בינייהו דלא מנה, ולא טעה".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
אישה שנישאה פעמיים ומתו בני זוגה יש סכנה שבן זוגה השלישי ימות גם הוא בגלל מזלה הרע

אישה שנישאה פעמיים ומתו בני זוגה יש סכנה שבן זוגה השלישי ימות גם הוא בגלל מזלה הרע

נערה שנאנסת אנאלית — האם מותר להצילה על ידי הריגת האונס?

נערה שנאנסת אנאלית — האם מותר להצילה על ידי הריגת האונס?

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

המלכה ושתי סירבה להיות חשפנית משום שצמח לה זנב

המלכה ושתי סירבה להיות חשפנית משום שצמח לה זנב

עננים שהמטירו חיטים

עננים שהמטירו חיטים

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס