• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
מניין שאסור לקיים יחסי מין ביום הכיפורים?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 12/05/2009
מניין שאסור לקיים יחסי מין ביום הכיפורים?

חכמים קבעו להלכה שיום הכיפורים אסור באכילה, בשתייה, ברחיצה, בסיכה, בנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה [קיום יחסי מין] (יומא עג ע"ב). איסורים אלה אף שאינם מפורשים במקרא למדו אותם חכמים מהציווי הכללי הכתוב בתורה: "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם" (ויקרא, טז; 31). התלמידים מנסים לברר מניין לחכמים שהדברים האסורים לעיל מוגדרים כעינוי. כך למשל מבררים מקור מהמקרא לְפורש מקיום יחסי מין עם אשתו, שביטאו הכתוב בלשון עינוי, ובלשונם: "תשמיש המיטה המוגדר עינוי מניין"? תשובה: כשברח יעקב יחד עם רחל ולאה, בנותיו של לבן, הזהיר לבן את יעקב כך: "אִם תְּעַנֶּה אֶת בְּנֹתַי וְאִם תִּקַּח נָשִׁים עַל בְּנֹתַי" (בראשית, לא; 50). ומה כוונת לבן באומרו ליעקב: "אִם תְּעַנֶּה אֶת בְּנֹתַי"? אם תפרוש מלקיים איתן יחסי מין! שאלו התלמידים: ואולי כוונת לבן באומרו "אִם תְּעַנֶּה" שיעקב לא ישא נשים נוספות על רחל ולאה (כי עינוי הוא לאישה שבעלה נושא אישה נוספת עליה) כפי שמפרט הכתוב בהמשך: "אִם תִּקַּח נָשִׁים עַל בְּנֹתַי". דחו התלמידים פרשנות זו בטענה שכתוב: " וְאִם תִּקַּח" בתוספת וָי"ו החיבור, משמע זוהי בקשה נוספת של לבן ולא פירוש לבקשתו הראשונה. ממשיכים התלמידים לטעון ולומר: אפשר לפרש את שתי בקשות לבן מיעקב שלא לשאת נשים נוספות על בנותיו כך: אִם תְּעַנֶּה אֶת בְּנֹתַי – שלא יתייחס לשפחות, זילפה ובלהה, במעמד שווה לרחל ולאה (שזה עינוי להן), וְאִם תִּקַּח נָשִׁים עַל בְּנֹתַי – שלא ישא נשים נוספות על רחל ולאה. גם טענה זו דחו התלמידים: דרך בני האדם, כך טענו, להזהיר על החמור ואחר כך על הקל; לבן היה צריך להזהיר שיעקב לא ישא נשים נוספות (עינוי חמור) ואחר כך להזהיר על עינוי קל (להשוות מעמדן של רחל ולאה לשפחות). חכם אחר, רב פפא שמו, טען שעצם קיום יחסי המין הם עינוי, ואם כך, אולי הציווי "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם" יתפרש שמותר לקיים יחסי מין ביום כיפור. ומניין לחכם זה שקיום יחסי מין מוגדר במקרא עינוי? מהפסוק המתאר את שעשה חמור בן שכם לדינה בת יעקב: "וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" (בראשית, לד; 2) משמע, המשגל עצמו גרם לעינויה של דינה.
השיבו חכם אחר, אביי שמו, העינוי שעינה שכם בן חמור את דינה הוא לא מעצם המשכב, שבזה הייתה לה הנאה, אלא דינה הייתה מתאווה לשכם בן חמור והוא היה מונע ממנה את תאוותה וזהו עינויה (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף עז, עמודים א – ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תשמיש המטה דאיקרי ענוי מנא לן? דכתיב (בראשית לא) אם תענה את בנתי ואם תקח נשים, אם תענה – מתשמיש, ואם תקח – מצרות. ואימא: אידי ואידי מצרות! – מי כתיב אם תקח? ואם תקח כתיב. – ואימא: אידי ואידי מצרות, חד – לצרות דידיה וחד לצרות דאתיין ליה מעלמא! – דומיא דאם תקח, מי כתיב אם תקח ואם תענה אם תענה ואם תקח כתיב. אמר ליה רב פפא לאביי: הא תשמיש גופה איקרי ענוי, דכתיב (בראשית לד) וישכב אתה ויענה! – אמר ליה: התם שעינה מביאות אחרות".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
אישה הנישאת בביאה ובא אחר באמצע המשגל וקידשה

אישה הנישאת בביאה ובא אחר באמצע המשגל וקידשה

אלמנה המתאפרת ומתקשטת איבדה את זכותה להתפרנס מנכסי הבעל

אלמנה המתאפרת ומתקשטת איבדה את זכותה להתפרנס מנכסי הבעל

איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?

איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?

אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

אישה שילדה כבשה ואביה השיא אותה – האם מותר לבעלה לשאת את אחותה?

אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת

אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת

מהו היקף סוכה עגולה הנדרש בהלכה.

מהו היקף סוכה עגולה הנדרש בהלכה.

האם מותר לקיים יחסי מין כשיש עכבר, זבוב או יתוש בחדר

האם מותר לקיים יחסי מין כשיש עכבר, זבוב או יתוש בחדר

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס