• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 10/28/2009
מניין שביצת עוף טמא אסורה באכילה? מבת יענה.

התורה אוסרת לאכול עופות מסוימים, כי כך כתוב: "וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם אֶת הַנֶּשֶׁר ואת הפרס… וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה…" (ויקרא, יא; 13-16). אך את ביצי העוף הטמא לא אסרה במפורש. החכמים מניחים שאסור לאכול גם את ביצי העוף הטמא, ולכן שואלים: מניין מהתורה שהם אסורים? תשובה: כתוב: "וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה" וכי בת יש לה ליענה? אלא על כורחך התכוון הכתוב לאסור ביצת היענה שהיא בת היענה. שאלו התלמידים: ואולי כך שמה של העוף: "בַּת הַיַּעֲנָה"?. תשובה: היות ובפסוק אחר מוזכר השם יענים בלבד – "כַּיְעֵנִים בַּמִּדְבָּר" (איכה, ד; 3) – ללוא תוספת בת, משמע שמה הוא יענה ולא בת-יענה. המשיכו התלמידים לשאול: והלוא כתוב: "אֶעֱשֶׂה מִסְפֵּד כַּתַּנִּים וְאֵבֶל כִּבְנוֹת יַעֲנָה" (מיכה, א; 8) וכי ביצים דרכם להתאבל? על כורחך בת-יענה שמה. תשובה: הכתוב, וְאֵבֶל כִּבְנוֹת יַעֲנָה, כוונתו כיענה שמתאבלת על בניה. המשיכו התלמידים לשאול: והלוא כתוב: "וְשָׁכְנוּ שָׁם בְּנוֹת יַעֲנָה" (ישעיהו, יג; 21) וכי ביצים דרכם לשכון? על כורחך בת-יענה שמה. תשובה: כוונת הפסוק כיענה ששוכנת יחד עם בניה. המשיכו התלמידים לשאול: והלוא כתוב "תְּכַבְּדֵנִי חַיַּת הַשָּׂדֶה תַּנִּים וּבְנוֹת יַעֲנָה" (ישעיהו, מג; 20) וכי דרכם של ביצים לומר שירה ולתת כבוד? על כורחך בת-יענה שמה. מתוך שאלה זו הסיקו התלמידים שאכן שני שמות לעוף זה; יענה ובת-יענה. אלא שהכתוב בתורה: "וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה…" (ויקרא, יא; 13-16), כוונתו לביצת היענה, משום שנכתב בשתי תיבות. שאלו התלמידים, אם כך, השם כדר לעמר הנכתב בשתי תיבות תהיה פרשנותו לשתי שמות. (בנוסח התורה שלנו כותבים כדרלעמר במילה אחת, בניגוד למשתמע מתלמוד זה.) תשובה: צירוף המילים בת-יענה , הסופר כותבו בשתי תיבות ובשתי שורות, לכן מתפרשת כוונתו לביצת היענה. צירוף המילים כדר לעמר נכתב בשתי תיבות אך לא בשתי שורות, לכן הוא מתפרש כשם אחד. (תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף סד עמוד ב – סה ע"א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אמר חזקיה: מנין לביצת טמאה שהיא אסורה מן התורה? שנאמר: (ויקרא י"א) ואת בת היענה, וכי בת יש לה ליענה? אלא איזו זו ביצה טמאה; ודלמא היינו שמייהו? לא סלקא דעתך, דכתיב, (איכה ד') בת עמי לאכזר כיענים במדבר; ולא, והא כתיב (מיכה א') אעשה מספד כתנים ואבל כבנות יענה! כיענה זו שמתאבלת על בניה, והא כתיב: (ישעיהו י"ג) ושכנו שם בנות יענה! כיענה זו ששוכנת עם בניה, והכתיב: (ישעיהו מ"ג) תכבדני חית השדה תנים ובנות יענה ואי סלקא דעתך ביצה, ביצה בת מימר שירה היא? אלא, כתיב היענה וכתיב בת היענה, ושאני הכא דפסק ספרא לשתי תיבות, ומדפסיק להו ספרא
בתרתי תיבות, ש"מ – תרי שמות נינהו. אלא מעתה, (בראשית י"ד) את כדר לעומר, דפסק להו ספרא בתרי, הכי נמי דתרתי שמי נינהו? אמרי: התם – בשתי תיבות פסיק להו, בשני שיטין לא פסיק להו, אבל הכא – אפי' בשני שיטין נמי פסיק להו".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
דוד המלך חשב שאם יעשה סקס בבוקר תאוותו תדעך במשך היום וההפך הוא הנכון

דוד המלך חשב שאם יעשה סקס בבוקר תאוותו תדעך במשך היום וההפך הוא הנכון

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

אישה בהריון שהפילה מרחמה נחש, ינשוף ותנין

אישה בהריון שהפילה מרחמה נחש, ינשוף ותנין

תחיית המתים מן התורה מניין?

תחיית המתים מן התורה מניין?

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

כיצד מיישבים מציאות שמכחישה את הנבואה

מי שיש לו אבן בדרכי השתן כיצד יתרפא?

מי שיש לו אבן בדרכי השתן כיצד יתרפא?

דג חסר קשקשת שנמצא בבטנו דג עם קשקשת ובתולות הים.

דג חסר קשקשת שנמצא בבטנו דג עם קשקשת ובתולות הים.

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס