• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
שבוית מלחמה מותרת לכהן?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 12/23/2009
שבוית מלחמה מותרת לכהן?

על-פי חוקי התורה, בשעת מלחמה מותר לקחת גויה בשבי לשכב אתה ולשאת אותה לאישה כי כך כתוב: "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ … וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ: וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה: וַהֲבֵאתָהּ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ …וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה" (דברים, כא; 10-13). שואלים התלמידים: האם גם לכהן מותר לקחת גויה בשבי ולשכב אתה? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד התורה התירה לכולם ולא הגבילה את הכהן מלקחת גויה בשבי. מצד אחר, לכהן אסור לשאת נשים רבות, כגון אלמנה, חללה, זונה וגיורת משום שנחשבת היא זונה. מטעם זה יתכן ונאסר על הכהן לקחת גם שבויה. תשובה: בקיום יחסי מין בפעם הראשונה (בלשון חכמים: "בביאה ראשונה") לדעת הכל מותר. הסיבה לכך שהתורה התירה לקיים יחסי מין עם שבויה, כי טבעו של אדם בזמן מלחמה לחשוק בנשות האויב ועדיף להתיר לנאוף בהיתר מאשר לאסור וחזקה עליו שלא ישמע לאיסור ויעבור עבירה, ובלשון חכמים: "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע". אך לאחר שתאוותו סופקה, כלומר קיום יחסי מין פעם נוספת ולשאת אותה לאישה, נחלקו החכמים בדין זה; אחד מהחכמים, רב שמו, התיר לכהן לשבות גויה ולקחתה לאישה הואיל והתירה בביאה ראשונה כבר התירה לו באופן חריג גם לשאתה לאישה. חכם אחר, שמואל שמו, אסר הואיל ושבוייה זו גיורת וגיורת אסורה לכהן.
(דרך סוגיות תלמודיות לבוא בגרסאות שונות עקב שיבוש ושכחה לכן נמצא הרבה חילופי גירסא בפלפולים שונים שמתחילים בלשון: "איכא דאמרי", כלומר "ויש גורסים".)

יש גורסים דיון חכמים דלעיל כך: לדעת הכל לכהן אסור לשאת שבויה גויה משום שנידונה כגיורת האסורה לכהן. על מה נחלקו החכמים? האם מותר לכהן לקיים עם השבויה יחסי מין פעם אחת (ביאה ראשונה). לדעת החכם, רב שמו, מותר, שהרי התורה התירה שבוייה בשעת מלחמה בגלל יצר הרע ולכהן גם לו יש יצר הרע ולכן הוא נכלל בהיתר. החכם, שמואל שמו, סבר שאף בביאה ראשונה אסור הואיל ואינו יכול להינשא לה לכן גם אינו יכול לספק תאוותו בפעם הראשונה. (תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כא, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"איבעיא להו: כהן, מהו ביפת תואר? חידוש הוא, לא שנא כהן ולא שנא ישראל, או דילמא שאני כהנים, הואיל וריבה בהן מצות יתרות? רב אמר: מותר, ושמואל אמר: אסור. בביאה ראשונה – דכ"ע לא פליגי דשרי, דלא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כי פליגי – בביאה שניה, רב אמר: מותר, ושמואל אמר: אסור; רב אמר מותר, הואיל ואישתריא אישתרי; ושמואל אמר אסור, דהא הויא לה גיורת, וגיורת לכהן לא חזיא. א"ד: בביאה שניה – כ"ע לא פליגי דאסירא, דהויא לה גיורת, כי פליגי – בביאה ראשונה, רב אמר: מותר, דהא לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע; ושמואל אמר: אסור, כל היכא דקרינא ביה (דברים כא) והבאתה אל תוך ביתך, קרינא ביה וראית בשביה, כל היכא דלא קרינא ביה והבאתה אל תוך ביתך, לא קרינא ביה וראית בשביה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
מה הן חביות היין במרתף שצריך לבדוק מפני החמץ.

מה הן חביות היין במרתף שצריך לבדוק מפני החמץ.

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

השואל פרה מחברו על מנת לשכב איתה

אלמנה (יבמה) ששרפה את נעל גיסה (היבם)

אלמנה (יבמה) ששרפה את נעל גיסה (היבם)

לחכמים גדולים מותר לישא אישה ליום אחד ולגרשה

לחכמים גדולים מותר לישא אישה ליום אחד ולגרשה

האם יש ריאה לתרנגול?

האם יש ריאה לתרנגול?

אסור ללמד דיני אישות וניאוף לשלושה תלמידים

אסור ללמד דיני אישות וניאוף לשלושה תלמידים

הרב שבדה הלכה מלבו

הרב שבדה הלכה מלבו

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס