דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 06/15/2009
אשה שהיה בנרתיקה (באיבר מינה) בשר נבלה

פלפולנו היומי יעסוק באישה שבנרתיקה (באבר מינה) היה בשר נבלה (בשר של חיה מתה).
נסביר קודם לכן כי בזמן בית המקדש נהגו לאכול ב-"טהרה". כל אדם ש-"נטמא" היה צריך לטבול במקווה כדי "להיטהר" ולאכול בטהרה. ניתן היה "להיטמא" למשל באמצעות נגיעה בנבלה או בשרץ, וזאת על סמך הכתוב בתורה: " אִישׁ אֲשֶׁר יִגַּע בְּכָל שֶׁרֶץ … וְלֹא יֹאכַל מִן הַקֳּדָשִׁים כִּי אִם רָחַץ בְּשָׂרוֹ בַּמָּיִם (ויקרא, פרק כ"ב, פסוקים 5-6). ולא רק מי שנגע. על פי אותה מערכת חוקים, גם מי שנשא את בשר הנבלה או השרץ, אפילו אם לא נגע ישירות (למשל: אם נמצא השרץ בסל או בקופסה והא נשא את הסל), "נטמא" באופן דומה. עם זאת, טומאה שנמצאת "בתוך" הגוף,כמו במערכת העיכול, או בתוך רחם האישה לא נחשבה למטמאת.
שאלו חכמים: מה הדין אם נמצא בשר של נבלה בנרתיקה של אישה? האם האישה נטמאה? ואיך ייתכן שנמצאה חתיכת בשר נבלה בנרתיקה של אישה מבלי שכבר נגעה בה? ייתכן, אם למשל חברתה הכניסה לה את בשר הנבלה לנרתיקה. עכשיו השאלה היא כזאת: מצד אחד, האשה עצמה לא "נגעה" בבשר הנבלה, אלא רק נרתיקה הנמצא בתוך הגוף נגע בבשר, והרי טומאה שנמצאת בתוך הגוף אינה מטמאת. אך מצד שני, הנרתיק אינו נחשב ממש "בתוך" הגוף, היות שקיימת אפשרות להגיע אליו באצבעות הידיים, ואז ייחשב כמקום שכן מטמא, כאילו היא נושאת ומרימה את הטומאה.
אי לכך, בנידון זה נחלקו החכמים. רבא סבר שהאישה טמאה, ואביי סבר שהאישה טהורה. (תלמוד בבלי מסכת נדה דף מב עמוד ב )

נוסח התלמוד כלשונו:

איבעיא להו: אותו מקום של אשה, בלוע הוי או בית הסתרים הוי? למאי נפקא מינה – כגון שתחבה לה חבירתה כזית נבלה באותו מקום. אי אמרת בלוע הוי – טומאה בלועה לא מטמאה, ואי אמרת בית הסתרים הוי – נהי דבמגע לא מטמיא, במשא מיהא מטמיא! אביי אמר: בלוע הוי, רבא אמר: בית הסתרים הוי. אמר רבא: מנא אמינא לה – דתניא אלא מפני שטומאת בית הסתרים היא, וטומאת בית הסתרים לא מטמאה, אלא שגזרת הכתוב היא. ואביי – חדא ועוד קאמר, חדא – דטומאה בלועה היא, ועוד – אפילו אם תמצי לומר טומאת בית הסתרים היא – אינה מטמאה, אלא שגזרת הכתוב היא.

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

כוכבים בשמיים

כוכבים בשמיים

לכורש מלך פרס הייתה כלבה למשכב

לכורש מלך פרס הייתה כלבה למשכב

מה שמה האמיתי של ערפה?

מה שמה האמיתי של ערפה?

אישה שדם הווסת שלה זב באמצעות שפופרת בנרתיק איבר מינה – טהורה.

אישה שדם הווסת שלה זב באמצעות שפופרת בנרתיק איבר מינה – טהורה.

טלה הניתן לזונה כתשלום לשירותי מין אסור להעלותו כקורבן

טלה הניתן לזונה כתשלום לשירותי מין אסור להעלותו כקורבן

העורב שחשד בנוח שהתאווה לנקבת העורב ומדוע האפריקאים הם שחורים

העורב שחשד בנוח שהתאווה לנקבת העורב ומדוע האפריקאים הם שחורים

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס