דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 03/14/2010
האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי

על פי חוקי התורה ליהודים מותר לקנות עבדים מוחלטים שהם אינם יהודים כי כך כתוב: "וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ אֲשֶׁר יִהְיוּ לָךְ מֵאֵת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם מֵהֶם תִּקְנוּ עֶבֶד וְאָמָה" (ויקרא, כה; 44). חכמים קדמונים קבעו את הדרכים בהם נקנה עבד; בכסף, שטר ובחזקה.
כיצד אדון קונה גוי להיות לו לעבד בחזקה? כגון; שהעבד מתיר את שרוכי נעל האדון, מוליך מגבות לבית המרחץ וכיוצא באלו המעשים. עוד הוסיף חכם אחר שאם העבד הרים את האדון גם באופן זה נקנה לאדון. שואלים התלמידים: אם כך, שעבד נקנה בהרמת האדון, אישה גויה תיקנה לשפחה בקיום יחסי מין שהרי בזמן המשגל האישה מרימה את הגבר. תשובה: יש הבדל בין שני המקרים – כשהעבד מרים את האדון העבד מצטער והאדון נהנה, אך כשהאישה מרימה את הגבר בזמן המשגל שניהם נהנים, לכן אינה נקנית להיות לו לשפחה. המשיכו התלמידים לשאול: ואם עשו זאת אנאלית ובלשונם: "שלא כדרכה" הרי אין האישה נהנית? תשובה: מניין לנו שאישה לא נהנית במשגל אנאלי? ועוד השיבו התלמידים הרי יש דין מוסכם שאין הבדל בין משגל רגיל למשגל אנאלי, לכן המסקנה היא שאישה אינה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון. (תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כב, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן: כיצד בחזקה? התיר לו מנעלו, או הוליך כליו אחריו לבית המרחץ, הפשיטו, הרחיצו, סכו, גרדו, הלבישו, הנעילו, הגביהו – קנאו; אמר ר' שמעון: לא תהא חזקה גדולה מהגבהה, שהגבהה קונה בכל מקום. מאי קאמר? אמר רב אשי: הגביהו הוא לרבו – קנאו, הגביהו רבו לו – לא קנאו, אמר רבי שמעון: לא תהא חזקה גדולה מהגבהה, שהגבהה קונה בכל מקום. השתא דאמרת הגביהו הוא לרבו קנאו, אלא מעתה, שפחה כנענית תקנה בביאה! כי קאמרינן – זה נהנה וזה מצטער, הכא זה נהנה וזה נהנה הוא. שלא כדרכה מאי איכא למימר? אמר רב אחיי [בר אדא] דמן אחא: מאן לימא לן דלאו הנאה אית להו לתרוייהו? ועוד משכבי אשה כתיב, הקישה הכתוב כדרכה לשלא כדרכה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי

האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

גבר שהוציא שכבת זרע באמצעות קיסם

גבר שהוציא שכבת זרע באמצעות קיסם

דרכי רפואות לתינוק בכלל ולתינוק הנימול בפרט.

דרכי רפואות לתינוק בכלל ולתינוק הנימול בפרט.

המשתין בשבת מראש הגג לרשות הרבים כשגופו ברשות יחיד ואיבר מינו ברשות הרבים

המשתין בשבת מראש הגג לרשות הרבים כשגופו ברשות יחיד ואיבר מינו ברשות הרבים

הרואה דמות אדם צועק מת בעלה של פלונית יש לחוש ששד הוא

הרואה דמות אדם צועק מת בעלה של פלונית יש לחוש ששד הוא

מותר לקלל את הנואף בן זונה מסריחה, ומילים בוטות ומגונות במקרא יש לקוראן בלשון נקייה.

מותר לקלל את הנואף בן זונה מסריחה, ומילים בוטות ומגונות במקרא יש לקוראן בלשון נקייה.

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס