דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
הרב שבדה הלכה מלבו
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 04/01/2009
הרב שבדה הלכה מלבו

בתקופת התלמוד היה נהוג להגיש לאחר הארוחה מיני בשמים לריח טוב כגון: הדסים ושמן אפרסמון (בימינו אין אפרסמון שמשתמשים בו להפקת שמן ריחני וזיהויו אינו ידוע בוודאות). דנו החכמים איזו ברכה יש להקדים כאשר מונחים לפני הסועד שני מיני בשמים – בדי הדס ושמן אפרסמון? לדעת בית שמאי יש לברך תחילה על השמן הריחני: "ברוך נותן שמן ערב" ולאחר מכן על ריח ההדס: "בורא עצי בשמים". ואילו לדעת בית הלל יש לברך תחילה על ריח ההדס ולאחר מכן על השמן הריחני. לדעת החכם, רבן גמליאל, יש לברך תחילה על ריח השמן שמפיקים ממנו תועלת רבה; סיכה וריח, ואילו התועלת מהדס אינה אלא לריח בלבד. קבע אחד התלמידים, רבי יוחנן שמו, שלהלכה יש לברך תחילה על ריח השמן. מעשה היה שהלך אחד מהחכמים, רב פפא שמו, לבקר בביתו של חכם אחר והגישו לו שמן ריחני ובדי הדס לריח טוב. רב פפא בירך תחילה על ריח ההדס ולאחר מכן על ריח השמן. שאל אותו המארח: נקבע להלכה שיש לברך תחילה על ריח השמן? השיבו רב פפא: אחד החכמים, רבא שמו, קבע שיש לברך על ריח ההדס ולאחריו על השמן כפי שגרסו בית הלל והוא נהג כדעתו. אמרו התלמידים – רב פפא שיקר ובדה מלבו הלכה. ומדוע שיקר? משום שהתבייש על טעות הלכתית שביצע וכדי לצאת ממבוכתו בדה פסק הלכה (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מג, עמוד ב)

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן: הביאו לפניו שמן והדס, בית שמאי אומרים: מברך על השמן ואחר כך מברך על ההדס; ובית הלל אומרים: מברך על ההדס ואחר כך מברך על השמן. אמר רבן גמליאל: אני אכריע. שמן – זכינו לריחו וזכינו לסיכתו, הדס – לריחו זכינו, לסיכתו לא זכינו. אמר רבי יוחנן: הלכה כדברי המכריע. רב פפא איקלע לבי רב הונא בריה דרב איקא, אייתו לקמייהו שמן והדס, שקל רב פפא בריך אהדס ברישא והדר בריך אשמן. אמר ליה: לא סבר לה מר הלכה כדברי המכריע? – אמר ליה, הכי אמר רבא: הלכה כבית הלל. ולא היא, לאשתמוטי נפשיה הוא דעבד".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
האם מותר לרמוז לחברו באמצע קריאת שמע

האם מותר לרמוז לחברו באמצע קריאת שמע

טלה הניתן לזונה כתשלום לשירותי מין אסור להעלותו כקורבן

טלה הניתן לזונה כתשלום לשירותי מין אסור להעלותו כקורבן

מהו המקום הראוי לעשות צרכים בלילה?

מהו המקום הראוי לעשות צרכים בלילה?

כמה זמן לוקח לבני זוג להערות איבר מינם זה בזו

כמה זמן לוקח לבני זוג להערות איבר מינם זה בזו

מי גשמים שנוצרו ממי האוקיינוס מותרים לטלטלם בחג

מי גשמים שנוצרו ממי האוקיינוס מותרים לטלטלם בחג

אלישע בן אבויה כפר כשראה מציאות הסותרת את הבטחות התורה

אלישע בן אבויה כפר כשראה מציאות הסותרת את הבטחות התורה

השוחט בסכין המחוברת לקיר שחיטתו כשרה? ומה דינו של הפותח סכר מים כדי לרצוח אדם.

השוחט בסכין המחוברת לקיר שחיטתו כשרה? ומה דינו של הפותח סכר מים כדי לרצוח אדם.

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס