דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
שני עכברים אחד בפיו מצה והשני בפיו חמץ ונכנסו לבתים שונים
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 06/04/2009
שני עכברים אחד בפיו מצה והשני בפיו חמץ ונכנסו לבתים שונים

חכמים קדמונים (תנאים) חייבו בדיקת הבית מפני החמץ לקראת הפסח. הוראות רבות נכתבו ונתדיינו בנושא זה – באיזה מקום, מתי והאם צריך בדיקה. כך למשל דנו חכמים: תשע חבילות של מצה וחבילה אחת של חמץ (שצורת אפייתם דומה) ובא עכבר ונטל מאפה ואיננו יודעים אם נטל מחבילות המצה או מחבילת החמץ. במקרה זה קבעו חכמים שהמאפה אסור באכילה ונידון כחמץ. אך אם העכבר נטל את המאפה לאחר שהמאפה נפל מאחת החבילות אלא שלא ידוע אם המאפה נפל מחבילות המצה או מחבילת החמץ, במקרה זה הולכים אחר רוב החבילות ותולים שמאפה מצה נטל העכבר ולכן מותר באכילה בפסח.

עוד דנו החכמים; חבילה אחת של מאפה מצה וחבילה אחת של מאפה חמץ המונחות בחצר של שני בתים. בית אחד נבדק מפני החמץ והבית השני עדיין לא נבדק מפני החמץ. באו שני עכברים אחד נטל מאפה מצה ואחד נטל מאפה חמץ וכל עכבר נכנס לבית אחר. ולא ידוע האם העכבר שנטל את מאפה החמץ נכנס לבית הבדוק או ההפך. קבעו חכמים שהעכבר שנטל את מאפה המצה נכנס לבית שכבר נבדק ואילו העכבר שנטל מאפה של חמץ נכנס לבית שעדיין לא נבדק מפני החמץ. (תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ט, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תשע ציבורין של מצה ואחד של חמץ, ואתא עכבר ושקל ולא ידעינן אי מצה שקל אי חמץ שקל – היינו תשע חנויות. פירש ואתא עכבר ושקל – היינו סיפא. דתנן: תשע חנויות, כולן מוכרין בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבלה, ולקח מאחת מהן ואינו יודע מאיזה מהן לקח – ספיקו אסור. ובנמצא הלך אחר הרוב. שני ציבורין, אחד של מצה ואחד של חמץ ולפניהם שני בתים, אחד בדוק ואחד שאינו בדוק, ואתו שני עכברים אחד שקל מצה ואחד שקל חמץ, ולא ידעינן הי להאי עייל והי להאי עייל – היינו שתי קופות. דתנן: שתי קופות, אחת של חולין ואחת של תרומה ולפניהם שני סאין, אחד של חולין ואחד של תרומה ונפלו אלו לתוך אלו – מותרין, שאני אומר: חולין לתוך חולין נפלו, ותרומה לתוך תרומה נפלה."-

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
כיצד מתרפאים מחניכיים מדממות ונשירת שיניים (מחלת הצפדינה) ?

כיצד מתרפאים מחניכיים מדממות ונשירת שיניים (מחלת הצפדינה) ?

האם מותר להשתין עם תפילין?

האם מותר להשתין עם תפילין?

דוד המלך חשב שאם יעשה סקס בבוקר תאוותו תדעך במשך היום וההפך הוא הנכון

דוד המלך חשב שאם יעשה סקס בבוקר תאוותו תדעך במשך היום וההפך הוא הנכון

דם הפר שזלג לקערה ונשפך נפסל מלכפר על החוטא

דם הפר שזלג לקערה ונשפך נפסל מלכפר על החוטא

השואל חתול והרגוהו עכברים

השואל חתול והרגוהו עכברים

אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת

אדם נעשה בוגר משצמחו לו שתי שערות אפילו בגומא אחת

התחיל לתקוע בשופר בבור וסיים מחוץ לבור, קיים מצוות תקיעת שופר?

התחיל לתקוע בשופר בבור וסיים מחוץ לבור, קיים מצוות תקיעת שופר?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס