• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 05/11/2010
אדון רופא שיניים שעקר לעבדו את השן תוך כדי טיפול

על פי חוקי התורה אדון שהכה את עבדו הגוי בעינו והשחיתה, העבד יוצא לחירות כי כך כתוב: "וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ" (שמות, כא; 26). חכמים דנו ודקדקו רבות על דיני חירות העבד מחמת הכאת האדון, כך למשל דנו; אם היכה את עין עבדו וגרם לה לקות בראייה אך לא עיוורון מוחלט, אם לקות הראייה גרמה לו אובדן כושר עבודה העבד יוצא לחרות אך אם לקות הראייה אינה בדרגה גבוהה כך שלא איבד את כושר עבודתו העבד לא יוצא לחירות. עוד דנו חכמים במקרה שהאדון הוא רופא עיניים או רופא שיניים וטיפל בעבדו לרפואתו ותוך כדי הטיפול השחית עינו או עקר שינו: לדעת חכם אחד העבד יוצא לחירות ולדעת חכם אחר, רבן שמעון בן גמליאל שמו, העבד אינו יוצא לחירות. ומהי סיבת מחלוקתם? בפירוש הפסוק הכתוב בתורה: וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ וְשִׁחֲתָהּ" מתוך שנאמר "וְשִׁחֲתָה" משמע, טוען רבן שמעון בן גמליאל, שהאדון צריך להתכוון להשחיתה אך אם עשה זאת בשגגה תוך כדי טיפול רפואי אין העבד יוצא לחירות. שאלו התלמידים: הרי פרשנותו של רבן גמליאל את המילה וְשִׁחֲתָה סבירה מאוד, אם כך כיצד יסביר החכם דלעיל את המילה וְשִׁחֲתָה?
תשובה: מהמילה וְשִׁחֲתָה נלמד למקרה שהאדון מיילד את שפחתו ומכניס את ידו לרחם השפחה לעזור לה בלידה ותוך כדי הסיוע עיוור את עין העובר, במקרה זה אין העובר יוצא לחירות. ומה בין המקרה הראשון שהאדון רופא עיניים למקרה האדון המיילד?
רופא העיניים עוסק בעין, לכן אף אם השחיתה בשוגג העבד יוצא לחירות. האדון המיילד עוסק בלידה ולא בעין, לכן אם השחית את עינו הוולד אינו יוצא לחירות.
עוד קבעו החכמים שאם העבד עיוור והאדון עקר את עינו העבד יוצא לחירות, אף שבלאו הכי העבד אינו רואה, הרי שהאדון גרם לחסרון איבר עינו בעקירתו אותה. עוד קבעו החכמים שאם יש לעבד מום מולד של יתרת איברים כגון שש אצבעות ביד והאדון חתכה, העבד יוצא לחירות. סייג אחת התלמידים, רב הונא שמו, שיתרת האצבע צריכה להיות על סדר יתר האצבעות באותה שורה, אך אם האצבע היתרה גדלה באופן מעוות מחוץ לשורת האצבעות אזי אם האדון חתכה אין העבד יוצא לחירות. (תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כד, עמוד ב – דף כה עמוד א)

נוסח התלמוד כלשונו:

"ת"ר: הכהו על עינו וכהתה, על שינו – ונדדה, אם יכול להשתמש בהן עכשיו – אין עבד יוצא בהן לחירות, ואם לאו – עבד יוצא בהן לחירות. תניא אידך: הרי שהיתה עינו כהויה וסמאה, שינו נדודה והפילה, אם יכול להשתמש בהן כבר – עבד יוצא בהן לחירות, ואם לאו – אין עבד יוצא בהן לחירות. וצריכא; דאי אשמועינן הך קמייתא, משום דמעיקרא נהורא בריא והשתא נהורא כחישא, אבל הכא דמעיקרא נמי נהורא כחישא – אימא לא; ואי אשמועינן הא, משום דסמיא לגמרי, אבל התם דלא סמיא לגמרי – אימא לא, צריכא. תנו רבנן: הרי שהיה רבו רופא, ואמר לו לכחול לו עינו וסמאה, לחתור לו שינו והפילה – שיחק באדון ויצא לחירות; רשב"ג אומר: (שמות כא) ושחתה – עד שיתכוין לשחתה. ורבנן, האי ושחתה מאי עבדי ליה? מיבעי להו לכדתניא, ר"א אומר: הרי שהושיט ידו למעי שפחתו וסימא עובר שבמעיה – פטור; מ"ט? דאמר קרא: ושחתה – עד שיכוין לשחתה. ואידך? מושחת שחתה נפקא. ואידך? שחת שחתה לא דריש. א"ר ששת: הרי שהיתה עינו סמויה וחטטה – עבד יוצא בהן לחירות, מ"ט? מחוסר אבר הוא; ותנא תונא: תמות וזכרות בבהמה, ואין תמות וזכרות בעופות; יכול יבשה גפה, נקטעה רגלה, נחטטה עינה? ת"ל: מן העוף – ולא כל העוף. א"ר חייא בר אשי אמר רב: היתה לו יתרת וחתכה – עבד יוצא בהן לחירות. אמר רב הונא: והוא, שנספרת על גב היד".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
כמה זמן לוקח לבני זוג להערות איבר מינם זה בזו

כמה זמן לוקח לבני זוג להערות איבר מינם זה בזו

השדים אינם מוציאים שם אלוהות מפיהם

השדים אינם מוציאים שם אלוהות מפיהם

בחורה שנבעלה לבהמה האם מותרת להינשא לכוהן גדול

בחורה שנבעלה לבהמה האם מותרת להינשא לכוהן גדול

מלאך המוות יכול להרוג אנשים בטרם הגיע זמנם הגזור מראש

מלאך המוות יכול להרוג אנשים בטרם הגיע זמנם הגזור מראש

ברדלס הוא צבוע וצבוע נעשה עטלף

ברדלס הוא צבוע וצבוע נעשה עטלף

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

בעל אוב המושיב את נשמת המת על איבר מינו אינו יכול להעלותו ביום שבת

דם מחזור האישה מאיזה מקום בנרתיקה הוא מטמא? ממקום שאיבר המין הזכרי דש!

דם מחזור האישה מאיזה מקום בנרתיקה הוא מטמא? ממקום שאיבר המין הזכרי דש!

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס