אחד החכמים טען: שלמה המלך לא חטא וכל הסובר ששלמה חטא אינו אלא טועה. ומניין ששלמה לא חטא? כי כך כתוב: "וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם ה' אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו" (מלכים א, יא; 4). מתוך שהשווה הכתוב את שלמה לדוד הצדיק. משמע, כך טוען חכם דלעיל, לב שלמה אומנם אינו שלם כאביו הצדיק, אך גם אינו חוטא גדול. אם כך, שואל אותו חכם את עצמו, כיצד מתפרש ראשית הפסוק דלעיל האומר: "וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים"?
תשובה: אומנם הנשים ניסו להטות לבב שלמה לעבוד עבודה זרה אך הוא לא התפתה. שאלו התלמידים: והלוא הכתוב ממשיך מיד ואומר כך: "וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים…וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי ה' … אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה [מזבח לאלילים]…וְכֵן עָשָׂה לְכָל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן" (מלכים א, פרק יא; 5-8), משמע שלמה בנה בתי אלילים הלכה למעשה. תשובה: אף שכתוב: " אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה" פירושו שהתכוון לבנות אך למעשה לא בנה. שאלו התלמידים, אם כך, שהמילה "יִבְנֶה" מתפרשת שתכנן לבנות אך למעשה לא בנה, גם הכתוב על יהושע: ,אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (יהושע, ח; 30), יתפרש שתכנן לבנות אך למעשה לא בנה, וזה מוסכם כי לא יתכן לסבור שצדיק כיהושע תכנן לבנות מזבח לאלוהים אך למעשה לא בנה. אם כך חזרנו לנקודת ההתחלה: מניין ששלמה לא חטא? אלא, טען החכם דלעיל, יש ראייה מכתוב אחר ששלמה לא חטא; ממעשיו של המלך יאשיהו נלמד על שלמה המלך. על המלך יאשיהו מסופר שניתץ ושיבר את הפסילים, האלילים והמזבחות שעשה שלמה כי כך כתוב: " [ויתוץ וישבור המלך יאשיהו] אֶת הַבָּמוֹת…אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב… וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבוֹת וַיִּכְרֹת אֶת הָאֲשֵׁרִים". כיצד יתכן, טוען החכם דלעיל, שעד זמן מלכותו של המלך יאשיהו נשארו פסילים ואלילים? הלוא המלכים הצדיקים – המלך אסא והמלך יהושפט – ניתצו אותם לפניו. כי כך כתוב: "וַיַּעַשׂ אָסָא הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה'… וַיָּסַר אֶת כָּל הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָיו" (מלכים א, טו; 11-12).
על כורחך יש לפרש, כך טוען החכם דלעיל, יאשיהו לא ניתץ את האלילים ואף על-פי כן שבחו הכתוב, כך גם לגבי שלמה המלך; למרות שלא עבד עבודה זרה גינה אותו הכתוב כאילו חטא. המשיכו התלמידים לשאול: הרי הכתוב קבע במפורש ששלמה חטא ככתוב: 'וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי ה"? תשובה: שלמה אומנם לא חטא אף על-פי כן הכתוב יחס לו חטא משום שלא מחה ולא הוכיח את נשותיו. והיות ושלמה ראה נשותיו חוטאות ולא עצר בעדם התייחס אליו הכתוב כאילו הוא בעצמו חטא (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נו, עמוד ב).
נוסח התלמוד כלשונו:
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: כל האומר שלמה חטא – אינו אלא טועה, שנאמר (מלכים א' יא) ולא היה לבבו שלם עם ה' אלהיו כלבב דוד אביו, כלבב דוד אביו הוא דלא הוה – מיחטא נמי לא חטא. אלא מה אני מקיים (מלכים א' יא) ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו – ההיא כרבי נתן. דרבי נתן רמי: כתיב ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו והכתיב כלבב דוד אביו – כלבב דוד אביו הוא דלא הוה – מיחטא נמי לא חטא! – הכי קאמר: ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו ללכת אחרי אלהים אחרים – ולא הלך. והכתיב (מלכים א' יא) אז יבנה שלמה במה לכמוש שקץ מואב! – שבקש לבנות ולא בנה. אלא מעתה (יהושע ח) אז יבנה יהושע מזבח לה' שבקש לבנות ולא בנה? אלא – דבנה, הכא נמי – דבנה! – אלא, כדתניא רבי יוסי אומר: (מלכים ב' כג) ואת הבמות אשר על פני ירושלים אשר מימין להר המשחה אשר בנה שלמה מלך ישראל לעשתרת שקוץ צדונים וגו'. אפשר בא אסא ולא ביערם, יהושפט ולא ביערם, עד שבא יאשיה וביערם? והלא כל עבודה זרה שבארץ ישראל אסא ויהושפט ביערום! אלא: מקיש ראשונים לאחרונים, מה אחרונים לא עשו – ותלה בהן לשבח, אף ראשונים לא עשו – ותלה בהן לגנאי. והכתיב (מלכים א' יא) ויעש שלמה הרע בעיני ה' – אלא מפני שהיה לו למחות בנשיו, ולא מיחה, מעלה עליו הכתוב כאילו חטא".