• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
מניין ששחיטה בגרון?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 12/16/2009
מניין ששחיטה בגרון?

חז"ל דקדקו בפרטים רבים בהלכות שחיטה; דיני הסכין, אופן ביצוע השחיטה ומקום השחיטה בגוף הבהמה. דינים אלו נקבעו אף שהכתוב בתורה התעלם לחלוטין מדרישת שחיטה מסוימת. למעשה אסרה התורה אכילה של בהמה ועוף שמתו מחמת מחלה וזקנה והיא הנקראת בתורה "נבלה" – "לֹא תֹאכְלוּ כָל נְבֵלָה" (דברים, יד; 21). ואת הבהמה שנטרפה ונהרגה על-ידי חיה אחרת – "וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ" (שמות, כב; 30). אך כשאדם הורג חיה כשרה מותר לאוכלה ללא דקדוקים ודרישות מיוחדות כי כך כתוב: "וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר" (ויקרא פרק יז; 13). משמע, הצד חיה אף באופן שירה חץ לגופה והרגהּ, מותרת באכילה ובלבד שיכסה את דמה בעפר. לכן שאל אחד התלמידים, רב כהנא שמו, מניין לנו שהכוונה לשחיטה בגרון? תשובה: נכתב בדיני הקורבנות: "וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר" (ויקרא, א; 5).
המילה "שָׁחַט" נחלקת לשניים; שח ו- חט. שח, במשמעות מתכופף, וחט במשמעות חיטוי וטיהור. וכך דרשו: השחיטה צריכה להיות במקום שהבהמה מתכופפת, כלומר, הגרון – שם תטהרנה, כלומר תשחטנה. שאלו התלמידים, אם מקום השחיטה צריך להיות מקום מתכופף בבהמה, אולי זה זנב? שכן גם דרכו של הזנב להתכופף. תשובה: היות ונדרש "שח", כלומר מתכופף. משמע לפני ששח הוא היה זקוף ודרך זנב להיות תמיד כפוף, ואילו הגרון פעמים זקוף ופעמים כפוף. ממשיכים התלמידים לשאול: ואולי מקום השחיטה הוא האוזן, שכן דרך האוזן – פעמים זקופה ופעמים כפופה. תשובה: האוזן אינה איבר שאם ישחטהו יגרום למות הבהמה. ממשיכים התלמידים לשאול: אפשר שהדרישה היא להתחיל את השחיטה מהאוזן ולהמשיך לשחוט עד שיחתוך איבר שיגרום למותה. תשובה: אכן נכון, אין להביא ראיה מהכתוב ששחיטה מהגרון, אלא הלכה זו התקבלה בעל-פה מדורות קדומים. חכם אחר, רב יימר שמו, מנסה להביא מקור אחר מהכתוב ששחיטה היא בגרון, נאמר: "וְזָבַחְתָּ מִבְּקָרְךָ וּמִצֹּאנְךָ" (דברים, יב; 21) המילה "זָבַחְתָּ" נחלקת לשניים; זָב ו-חת. זב במשמעות שנוזל וחת, מלשון אל תירא ואל תחת, כלומר, מלשון שבירה וחיתוך. וכך דרשו: השחיטה צריכה להיות במקום שזב ונוזל, הוא הגרון, שנוזל ממנו דם. שאלו התלמידים: ואולי מקום השחיטה באף שנוזל ממנו הפרשות? תשובה: הנזילה צריכה להיות עקב חיתוך, ואילו הפרשות היוצאות מהאף נוזלות מאליהן ללא חיתוך. המשיכו התלמידים לשאול: ואולי מקום השחיטה בלב שמשם גם נוזל דם על-ידי חיתוך. תשובה: אכן נכון, אין להביא ראיה מהכתוב ששחיטה מהגרון, אלא הלכה זו התקבלה בעל-פה מדורות קדומים. אחד החכמים הקדמונים, ר' ישמעאל שמו, מנסה להביא מקור מהכתוב ששחיטה היא בגרון, שנאמר: "וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר". המילה ושחט ניתן לסרסה ולקוראה בשׂין שמאלית כאילו נאמר ו"סחט". המילה "סחט" נחלקת לשניים; סח ו – חט. סח מלשון מסיח ומוציא קול, וחט מלשון חיטוי וטיהור. וכך דרשו: השחיטה צריכה להיות במקום שהבהמה מוציאה קול – הוא הגרון. שאלו התלמידים: ואולי השחיטה בלשון? הרי גם הלשון מוציאה קול כמו הגרון? תשובה: הלשון אינה איבר שאם ישחטהו יגרום למות הבהמה. המשיכו התלמידים לשאול: ייתכן שהדרישה היא להתחיל את השחיטה מהלשון ולהמשיך ולשחוט עד שיחתוך איבר שיגרום למותה. תשובה: אכן נכון, אין להביא ראיה מהכתוב ששחיטה מהגרון, אלא הלכה זו התקבלה בעל- פה מדורות קדומים (תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף כז, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"מנין לשחיטה שהיא מן הצואר? שנאמר: (ויקרא א') ושחט את בן הבקר, ממקום ששח חטהו. ממאי דהאי חטהו לישנא דדכויי הוא? דכתיב: (ויקרא י"ד) וחטא את הבית. ואיבעית אימא, מהכא: (תהלים נ"א) תחטאני באזוב ואטהר. ואימא: מזנבו! שח מכלל שזקוף בעינן, והא שח ועומד הוא. ואימא: מאזנו! בעינן דם הנפש וליכא. ואימא: דקרע ואזיל עד דם הנפש! ותו, שהייה דרסה חלדה הגרמה ועיקור מנלן? אלא גמרא, שחיטה מן הצואר נמי גמרא. וקרא למאי אתא? דלא לשוייה גיסטרא. רב יימר אמר, אמר קרא: (דברים י"ב) וזבחת, ממקום שזב חתהו. מאי משמע דהאי חתהו לישנא דמתבר הוא? דכתיב: (דברים א') אל תירא ואל תחת. ואימא: מחוטמו! זב על ידי חתוי בעינן, והאי זב מאליו הוא. ואימא: מלבו! ותו, שהייה דרסה חלדה הגרמה ועיקור מנלן? אלא גמרא, שחיטה מן הצואר נמי גמרא. וקרא למאי אתא? דלא לשוייה גיסטרא. דבי ר' ישמעאל תנא: ושחט – אל תקרי ושחט אלא וסחט, ממקום שסח חטהו. ואימא: מלשונו! בעינן דם הנפש וליכא. ואימא: דקרע ואזיל עד דם הנפש! ותו, שהייה דרסה חלדה הגרמה ועיקור מנלן? אלא גמרא, שחיטה מן הצואר נמי גמרא".

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
מותר לענוד שרשרת ובה שן של שועל לפתרון בעיות שינה

מותר לענוד שרשרת ובה שן של שועל לפתרון בעיות שינה

האופה בחג לצורך יום חול פטור מעונש הואיל ותיאורטית יתכן ויזדקק למאפים בחג

האופה בחג לצורך יום חול פטור מעונש הואיל ותיאורטית יתכן ויזדקק למאפים בחג

אין לתרגם פסוקים המביכים דמויות תנ"כיות

אין לתרגם פסוקים המביכים דמויות תנ"כיות

שני עכברים אחד בפיו מצה והשני בפיו חמץ ונכנסו לבתים שונים

שני עכברים אחד בפיו מצה והשני בפיו חמץ ונכנסו לבתים שונים

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

המשתחווה למי מעיין – האם הם מותרים או אסורים לניסוך המים?

מי שסיים תפילתו ורוצה להשתין ימתין שתי שניות וישתין

מי שסיים תפילתו ורוצה להשתין ימתין שתי שניות וישתין

מתי שרה נכנסה להריון של בנה יצחק?

מתי שרה נכנסה להריון של בנה יצחק?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס