• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
באיזו אבן מותר לקנח את פי הטבעת בשבת?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 08/20/2009
באיזו אבן מותר לקנח את פי הטבעת בשבת?

ביום שבת אסור לטלטל חפצים ועצמים שאין בהם שימוש בשבת. לכן אסור לטלטל ולהחזיק אבנים בשבת, היות ואין דרך לעשות בהם שימוש (בלשון ההלכה: "מוקצה"). אך אם אדם נזקק לעשות את צרכיו, ומן הסתם צריך לקנח את צואתו מפי הטבעת (דרכם היה לקנח את פי הטבעת באבנים) מותר לו לטלטל עד שלוש אבנים בלבד, הראויות בצורתן לקנח את פי הטבעת. נחלקו חכמים על גודל האבנים המותרות בטלטול לקינוח פי הטבעת; יש האומר שגודל האבנים המותרות צריך להיות גודל זית, אגוז ויש האומר גודל ביצה. הוסיף חכם אחר, רבי ינאי שמו, שההגבלה לקחת שלוש אבנים בלבד לקינוח פי הטבעת, היא רק אם אדם מתפנה לצרכיו במקום שאינו מיועד לעשות צרכים. אך אם הוא מתפנה במקום המיועד לעשות צרכיו (בלשון חכמים: "בית כסא קבוע") יכול הוא לקחת כמות אבנים גדולה יותר ובלבד שיוכל להחזיקם ביד אחת. הוסיף חכם אחר, רב ששת שמו, שהגבלת גודל האבן – לכזית, אגוז וביצה היא באבנים שלא יועדו לקינוח, או שאין עליהן סימן שיועדו לצורכי קינוח, אך אם האבן מיועדת לקינוח פי הטבעת, כגון שיש עליה כבר סימני קינוח – צואה על האבן, הרי שמותר לקחת גם אבן גדולה יותר. שאלו התלמידים: מדברי רב ששת משתמע שמותר לקנח באבן שכבר קינחו בה אחרים, והלוא הזהירו חכמים שלא יקנח אדם פי טבעתו באבן שכבר קינח בו חברו שמא יצאו לו טחורים? השיבו התלמידים כמה אפשרויות המתירות לקנח באבן שקינח בה חברו, מבלי שיצאו לו טחורים: צואת חברו כבר התייבשה באבן, או שקינח בצד הנקי של האבן, או שהצואה הנמצאת על האבן היא שלו מקינוח קודם. עוד הוסיף ושאל חכם אחד, אביי שמו, את רב יוסף: מה הדין אם ירדו גשמים על האבן עם סימני הקינוח, וניקו את הצואה הדבוקה בה, האם מותר לטלטלה או אסור, ומה הם צדדי הספק? מצד אחד היו באבן סימני קינוח שייחדו את האבן לשימוש, מצד אחר הסימנים הוסרו, ובכך מבטל את ייחודה לקינוח. השיבו רב יוסף: אם רישום הצואה עדיין נראה וניכר מותר. (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף פא, עמוד א).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן : שלוש אבנים מקורזלות מותר להכניס לבית הכסא. וכמה שיעורן? רבי מאיר אומר: כאגוז, רבי יהודה אומר: כביצה. אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא: כמחלוקת כאן כך מחלוקת באתרוג. התם מתניתין הכא ברייתא! – אלא: כמחלוקת באתרוג – כך מחלוקת כאן.

אמר רב יהודה: אבל לא את הפאייס. מאי פאייס? אמר רבי זירא: כרשיני בבלייתא. אמר רבא: אסור למשמש בצרור בשבת כדרך שממשמש בחול. מתקיף לה מר זוטרא: ליסתכן? כלאחר יד, אמר רבי ינאי: אם יש מקום קבוע לבית הכסא – מלא היד, אם לאו – כהכרע מדוכה קטנה של בשמים. אמר רב ששת: אם יש עליה עד – מותר. מיתיבי: עשרה דברים מביאין את האדם לידי תחתוניות, ואלו הן: האוכל עלי קנים, ועלי גפנים, ולולבי גפנים, ומוריגי בהמה בלא מלח, ושדרו של דג, ודג מליח שלא בישל כל צורכו, והשותה שמרי יין, והמקנח בסיד ובחרסית. בצרור שקינח בו חברו, ויש אומרים אף התולה עצמו בבית הכסא! – לא קשיא, הא בלח, הא ביבש. ואיבעית אימא: כאן – מצד אחד, וכאן – משני צדדין. ואיבעית אימא: הא – דידיה, הא – דחבריה. אמר ליה אביי לרב יוסף: ירדו עליה גשמים ונשטשטשו, מהו? – אמר ליה: אם היה רישומן ניכר – מותר."

אודות המחבר

ירון ידען להציג את כל הפוסטים של ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

החושד באשתו במין אנאלי עם גבר אחר

העורב שחשד בנוח שהתאווה לנקבת העורב ומדוע האפריקאים הם שחורים

העורב שחשד בנוח שהתאווה לנקבת העורב ומדוע האפריקאים הם שחורים

אישה מיועדת לגבר כגזירה קדומה למרות זאת תפילה שתמות האישה ולא תינשא לגבר המיועד עלולה להתקבל

אישה מיועדת לגבר כגזירה קדומה למרות זאת תפילה שתמות האישה ולא תינשא לגבר המיועד עלולה להתקבל

המטייל בדרום אמריקה ופגש חיה שאינו מכירה ורגליה ופיה חתוכים אם סיבי בשרה שתי וערב כשרה.

המטייל בדרום אמריקה ופגש חיה שאינו מכירה ורגליה ופיה חתוכים אם סיבי בשרה שתי וערב כשרה.

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

אסור ללמד דיני אישות וניאוף לשלושה תלמידים

אסור ללמד דיני אישות וניאוף לשלושה תלמידים

הרב שבדה הלכה מלבו

הרב שבדה הלכה מלבו

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס