• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 02/19/2009
שמות משפחה הכתובים בתנ"ך לא תמיד מבטאים ייחוס אמיתי

לדעת החכם, רבא שמו, כשכתוב בתורה "משפחה" הכוונה לאב ולא לאם. לכן כשכתוב בתורה את חוקי הירושה: "וּנְתַתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לִשְׁאֵרוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ" (במדבר, כז; 11) הכוונה לקרובי האב ולא לקרובי האם ובלשון החכם: " משפחת אב קרויה משפחה, משפחת אם אינה קרויה משפחה". שאלו התלמידים: ומשפחת אם אינה קרויה משפחה? הרי כתוב: "וַיְהִי נַעַר מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה מִמִּשְׁפַּחַת יְהוּדָה וְהוּא לֵוִי וְהוּא גָר שָׁם" (שופטים, יז; 7). מתוך שנאמר ממשפחת יהודה משמע מבני שבט יהודה הוא, ומתוך שנאמר והוא לוי משמע מבני שבט לוי הוא,. כיצד יתכן הדבר? על כורחך אביו משבט לוי ואמו משבט יהודה והכתוב כינה אותו "מִמִּשְׁפַּחַת יְהוּדָה" משמע, יחוס מאם הכתוב מבטא משפחה. תשובה: הכתוב "וְהוּא לֵוִי" כוונתו ששמו לוי ולא שהוא בא משבט לוי. המשיכו התלמידים לשאול: איך יתכן לומר ששמו לוי ולא שבא משבט לוי הרי הכתוב גילה את שמו והוא "יהונתן" כי כך כתוב: "וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה הוּא וּבָנָיו הָיוּ כֹהֲנִים לְשֵׁבֶט הַדָּנִי עַד יוֹם גְּלוֹת הָאָרֶץ" (שופטים, יח; 30). תשובה: אכן שמו יהונתן אך אביו ואמו משבט לוי והסיבה שנכתב "מִמִּשְׁפַּחַת יְהוּדָה" אף שאינו משבט יהודה, כי דרכו של הכתוב ליחס מעשים לאנשים המועדים למעשים רעים. והיות ומלך מנשה מלך יהודה שבא משבט יהודה עבד אלילים תלה הכתוב את יהונתן כאילו הוא משבט יהודה. בדומה לכך בהמשך צויין שמו כך: "וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה" וכי גרשם הוא בן מנשה? הרי הוא בן משה רבנו כי כך כתוב: "בְּנֵי מֹשֶׁה גֵּרְשֹׁם וֶאֱלִיעֶזֶר" (דברי הימים א, כג; 15). אלא שהכתוב ייחס את מעשה יהונתן הרעים לתואם לו והוא מנשה מלך יהודה שעבד אלילים. משמע, כשם שאין הוא בן מנשה כך גם הוא אינו ממשפחת יהודה. (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קט, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"אמר רבא, אמר קרא: (במדבר כ"ז) ממשפחתו וירש אותה – משפחת אב קרויה משפחה, משפחת אם אינה קרויה משפחה, דכתיב: (במדבר א') למשפחותם לבית אבותם. ומשפחת אם אינה קרויה משפחה? והא כתיב: (שופטים י"ז) ויהי נער מבית לחם יהודה ממשפחת יהודה והוא לוי והוא גר שם, הא גופא קשיא, אמרת והוא לוי – אלמא מלוי אתי, ממשפחת יהודה – אלמא מיהודה אתי! אלא לאו דאבוה מלוי ואימיה מיהודה, וקאמר: ממשפחת יהודה! אמר רבא בר רב חנן: לא, גברא דשמיה לוי. אי הכי, היינו דקאמר מיכה: (שופטים י"ז) עתה ידעתי כי ייטיב ה' לי כי היה לי הלוי לכהן? אין, דאיתרמי ליה גברא דשמיה לוי. וכי לוי שמו? והלא יהונתן שמו, שנאמ': (שופטים י"ח) ויהונתן בן גרשם בן מנשה הוא ובניו היו כהנים לשבט הדני. אמר ליה: וליטעמיך, וכי בן מנשה הוא? והלא בן משה הוא, דכתיב: (דברי הימים א' כ"ג) בני משה גרשם ואליעזר! אלא, מתוך שעשה מעשה מנשה – תלאו הכתוב במנשה, הכא נמי, מתוך שעשה מעשה מנשה דאתי מיהודה – תלאו הכתוב ביהודה".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
מהו משך זמן הריונה של האישה?

מהו משך זמן הריונה של האישה?

גודל איבר מינו של שמשון וכמות זרעו

גודל איבר מינו של שמשון וכמות זרעו

האם מותר ללמוד תורה כשיש ריח של הפחה (פליצה)

האם מותר ללמוד תורה כשיש ריח של הפחה (פליצה)

השוכח שיבולים על גבי שיבולים

השוכח שיבולים על גבי שיבולים

הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

הילדים שהרג אלישע הנביא קטנים או נערים?

פרה שהמליטה את העגל ישר לתוך רחמה של פרה אחרת

פרה שהמליטה את העגל ישר לתוך רחמה של פרה אחרת

מדוע החתול אינו ניתן לאילוף? משום שאוכל עכברים!

מדוע החתול אינו ניתן לאילוף? משום שאוכל עכברים!

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס