דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
דעת אמת
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
  • אודות
    • אודות דעת אמת
    • מי תומך בנו
  • ביקורת המקרא
    • פרשות שבוע: מסורת וביקורת במפגש מרתק
    • נוסח המקרא: בין מסורת למדע – חקירה מעמיקה.
    • מצוות בתורה: אמונות טעויות והשפעות אנושיות
  • ביקורת התורה שבעל פה
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • מאגיה ואמונה מיסטית: רחוקים מהמתודה המדעית
    • אבסורדים, עיוותים ומיתוסים בהגות חז"ל.
    • חז"ל מדברים בעד עצמם: 273 סוגיות מוזרות מהתלמוד
  • שאלות
    שנשאלתי
  • הצטרפות ותרומה
    • הצטרפות
    • תמכו בנו
  • ספרי ירון ידען-
    מבט חדש על הדת
    • חז״ל בראי אחר
    • הדת קמה על יוצריה
  • עברית
    • English (אנגלית)
    • Русский (רוסית)
    • Yiddish (יידיש)
    • Français (צרפתית)
פיקוח נפש של גוי לא דוחה שבת
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 11/18/2009
פיקוח נפש של גוי לא דוחה שבת

פיקוח נפש דוחה שבת. כלומר, יהודי העומד בסכנת חיים מותר לחלל שבת כדי להצילו. לדוגמא: תינוק יהודי שטבע בים מותר לפרוש רשת דייג ולהעלותו אף אם יצוד ברשת גם דגים (אסור לצוד דגים בשבת אם אין פיקוח נפש). אך גוי הנמצא בסכנת חיים אין מחללים שבת כדי להצילו. קבע אחד החכמים, רב יוסף שמו, שמותר לחלל שבת עבור אדם הנמצא בסכנת חיים אף שיש ספק גדול אם הוא יהודי. לדוגמה: הייתה קבוצה של תשעה גויים ויהודי אחד (רוב גויים ומיעוט יהודי) שהלכו ממקום למקום וכשהגיעו לחצר נפלה מפולת אבנים על אחד מהם, ואין ידוע על מי, יהודי או גוי. מותר, מחמת הספק, להוציא את האבנים בשבת ולהצילו. שאלו התלמידים: והלא חכם אחר, רבי יוחנן שמו, קבע שאם הלכו קבוצת אנשים שיש בה רוב גויים ומיעוט יהודי ואחד מהם נמצא בסכנת מוות ואין ידוע אם הוא היהודי שביניהם או הגוי אין מחללים עליו את השבת? יש כאן סתירה בין שני פוסקי הלכה, אחד מתיר לחלל שבת גם במקרה שיש מיעוט יהודי והאחר אוסר. תשובה: אין פסקי ההלכה סותרים; כל הלכה נקבעה במציאות שונה. החכם הראשון שהתיר זה במקרה שכל הקבוצה הולכת ביחד בצוותא ונפל על אחד מהם אבנים. במקרה כזה מחללים שבת מחמת הספק שמא יהודי הוא. החכם השני שאסר זה במקרה שמתוך הקבוצה שהלכה ביחד פרשו חלק מהם לכיוון אחר ונפלה מפולת אבנים על אחד מתוך הקבוצה הפורשת. (תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף פד, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן: מפקחין פקוח נפש בשבת והזריז הרי זה משובח, ואין צריך ליטול רשות מבית דין. הא כיצד? ראה תינוק שנפל לים – פורש מצודה ומעלהו. והזריז הרי זה משובח ואין צריך ליטול רשות מבית דין – ואף על גב דקא צייד כוורי…אמר רב יוסף אמר רב יהודה אמר שמואל: לא הלכו בפקוח נפש אחר הרוב. היכי דמי? אי נימא דאיכא תשעה ישראל ונכרי אחד בינייהו – רובא ישראל נינהו! (אלא) +מסורת הש"ס: [אי נמי]+ פלגא ופלגא – ספק נפשות להקל. אלא דאיכא תשעה נכרים וישראל אחד – הא נמי פשיטא, דהוה ליה קבוע, וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי! – לא צריכא דפרוש לחצר אחרת, מהו דתימא: כל דפריש – מרובא פריש, קא משמע לן דלא הלכו בפקוח נפש אחר הרוב. איני? והאמר רבי אסי אמר רבי יוחנן: תשעה נכרים וישראל אחד, באותה חצר – מפקחין, בחצר אחרת – אין מפקחין! לא קשיא, הא – דפרוש כולהו, הא – דפרוש מקצתייהו. ומי אמר שמואל הכי? והתנן: מצא בה תינוק מושלך, אם רוב נכרים – נכרי, ואם רוב ישראל – ישראל, מחצה על מחצה – ישראל. ואמר רב: לא שנו אלא להחיותו, אבל לייחסו – לא".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן

הטובל במקווה ערום ורוצה להתפלל בזמן

היזהרו מאלמנות המבליטות את צדיקותן

היזהרו מאלמנות המבליטות את צדיקותן

אישה נשואה הטווה בצמר בשוק וחוט הצמר משתלשל בין רגליה כנגד איבר מינה מתגרשת ללא זכויות הכתובה.

אישה נשואה הטווה בצמר בשוק וחוט הצמר משתלשל בין רגליה כנגד איבר מינה מתגרשת ללא זכויות הכתובה.

תחיית המתים מן התורה מניין?

תחיית המתים מן התורה מניין?

האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי

האם גויה נקנית במשגל להיות שפחה לאדון היהודי

מגילת אסתר נכללת בספר התנ"ך? ומניין שנאמרה ברוח הקודש ואינה ספרות אנושית?

מגילת אסתר נכללת בספר התנ"ך? ומניין שנאמרה ברוח הקודש ואינה ספרות אנושית?

כיצד מסרסים דבורים?

כיצד מסרסים דבורים?

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס