• חוברת ״מדינה/הלכה״
  • מפלגת אור
  • מקורות
  • דעת אמת ב-
  • תמכו בנו
  • להצטרפות
שפות
  • עברית
    • English
    • Русский
    • Yiddish
    • Français
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
דעת אמת
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
  • תורה, מדע ומוסר
    • קונטרסים
    • טעויות מדעיות בתורה
    • דת ומוסר
    • כישוף ורפואות חז״ל
    • מצוות בתורה
    • הדת קמה על יוצריה
  • מקרא ותלמוד
    • פרשות השבוע
    • נוסח המקרא
    • סוגיות בתלמוד
    • הפלפול היומי
  • שאלות ותשובות
  • וידאו ואודיו
    • הרצאות
    • ירון ידען מראיין
    • סרטוני אנימציה
  • מי אנחנו
    • אודות דעת אמת
    • מן העיתונות
    • מי תומך בנו
    • תמכו בנו
איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?
דף הבית » הפלפול היומי
ירון ידען 02/07/2009
איזה קמיע מותר לענוד כשרשרת ביום שבת?

אסור להוציא חפצים לרשות הרבים ביום שבת, פעולה זו היא אחת ממלאכות האסורות ביום שבת והיא נקראת הוצאה או טלטול ברשות הרבים. אומנם מותר לאדם לצאת לרשות הרבים עם חפצים שהם חלק ממלבושו או חלק מקישוט מלבושו; טבעת ושרשרת, כובע נאה וכיוצא באלה העונים על ההגדרה של מלבוש וקישוט. אך דברים שאינם מלבוש או קישוט אסור לצאת איתם לרשות הרבים; אסור לצאת עם מחט התחובה בבגד אם אינה לנוי, וכן אסור לצאת עם עפרון על אוזנו שאינו קישוט. וכיוצא באלה דברים עסקו חכמים מה מוגדר מלבוש וקישוט ומה לא. אחד הדברים שדקדקו בדינו הוא הקמיע – מעין אגרת כתב או שורשי צמחים המהווים מרפא למחלות ואותם עונדים כשרשרת.
חכמים קדמונים (תנאים) קבעו שרק אם הקמיע כבר ריפא והוכיח את יעילותו, ובלשונם: "קמיע מומחה", מותר לענוד אותו כשרשרת ולצאת אתו ביום שבת. ומתי נחשב הקמיע ל"מומחה"? תשובה: לאחר שריפא שלושה פעמים. ואין זה משנה אם אדם עונד את הקמיע לאחר שהוא חולה כגון חולה אפילפסיה או בעודו בריא כדי שלא יחלה באפילפסיה. אחד מהתלמידים, רב פפא שמו, עושה הבחנה בין "מומחיות" הקמיע לבין "מומחיות" האדם הכותב או עושה הקמיע. מתוך כך קבע שאם אדם כתב שלושה קמיעות שונים והצליח לרפא בהם שלושה בני אדם הרי שהכותב הוא מומחה לכתיבת קמיעות וכל קמיע שיכתוב מותר לענוד אותו כשרשרת ולצאת אתו לרשות הרבים ביום שבת. כך הדין אם כתב קמיע מסוג אחד ונתן לשלושה אנשים חולים ונרפאו הרי שהקמיע עצמו "מומחה" אבל הכותב עדיין לא. שאל רב פפא: מה דין אדם שכתב שלושה קמיעות שונים ונתן אותם לאדם אחד ובשלושת המקרים הצליח לרפאו, האם הכותב ייחשב מומחה או לא? ומה הם צדדי הספק? מצד אחד הרי ריפא שלושה פעמים עם שלושה קמיעות שונים, מצד אחר ריפא אדם אחד בלבד ויתכן שהצלחתו נבעה ממזלו של החולה ולא ממומחיות כותב הקמיע. ספק זה לא הוכרע בתלמוד (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף סא, עמוד א – דף סא, עמוד ב).

נוסח התלמוד כלשונו:

"תנו רבנן: איזהו קמיע מומחה? כל שריפא, ושנה, ושלש. אחד קמיע של כתב, ואחד קמיע של עיקרין. אחד חולה שיש בו סכנה ואחד חולה שאין בו סכנה, לא שנכפה – אלא שלא יכפה. וקושר ומתיר אפילו ברשות הרבים, ובלבד שלא יקשרנו אמר רב פפא, פשיטא לי: תלת קמיע לתלת גברי, תלתא תלתא זימני – איתמחי גברא ואתמחי קמיע. תלתא קמיע לתלתא גברי, חד חד זימנא – גברא איתמחי, קמיעא לא איתמחי. חד קמיע לתלתא גברי – קמיעא איתמחי, גברא לא איתמחי. בעי רב פפא: תלתא קמיע לחד גברא מאי? קמיעא – ודאי לא איתמחי: גברא איתמחי או לא איתמחי? מי אמרינן: הא אסי ליה, או דילמא: מזלא דהאי גברא הוא דקא מקבל כתבא? – תיקו".

About the Author

ירון ידען View all posts by ירון ידען

ירון ידען (נולד בטבריה ב-8 בדצמבר 1961) הוא פעיל חברתי ומייסד ארגון "דעת אמת" העומד בראש מפלגת אור.

פלפולים נוספים
הנותן פת לחם ביום שבת לעני ננס שגובהו שלושים סנטימטר.

הנותן פת לחם ביום שבת לעני ננס שגובהו שלושים סנטימטר.

האם מותר למכור תרנגול לבן לגוי ומה דין תרנגול קטוע אצבע?

האם מותר למכור תרנגול לבן לגוי ומה דין תרנגול קטוע אצבע?

עורב שהשליך בשר בערב יום כיפורים הבשר כשר

עורב שהשליך בשר בערב יום כיפורים הבשר כשר

הרואה דמות אדם צועק מת בעלה של פלונית יש לחוש ששד הוא

הרואה דמות אדם צועק מת בעלה של פלונית יש לחוש ששד הוא

אישה שהכניסה פיסת בד לנרתיקה ומצאה טיפת דם ממתי היא טמאה?

אישה שהכניסה פיסת בד לנרתיקה ומצאה טיפת דם ממתי היא טמאה?

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

האנטומיה של רחם האישה ודם שנמצא בפרוזדור

עבד יהודי המעונין להמשיך את עבדותו אצל האדון צריך לנקוב אוזנו כשהאוזן נשענת על הדלת או על המזוזה?

עבד יהודי המעונין להמשיך את עבדותו אצל האדון צריך לנקוב אוזנו כשהאוזן נשענת על הדלת או על המזוזה?

daat-emet-logo-white-small-2להצטרפות לרשימת התפוצה   |   תמכו בנו

מייל: daatemet.org@gmail.com
כתובת: ת"ד 1019 קרית טבעון 36015
טלפון: 6106688 - 03

© 2016 כל הזכויות שמורות לדעת אמת.
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס