ההלכה קובעת שאסור לעשות צרכים כאשר תפילין כרוכים על הגוף. אך מה בדבר השתנה?
שאלו התלמידים: האם מותר לאדם שתפילין כרוכות בראשו ובידו להשתין בשירותים?
רב אדא התיר ורב מתנה אסר.
שאלו רב נוסף ששמו רבא, והוא השיב: בשירותים אסור להשתין עם תפילין, שמא יבוא לו פתאום לעשות צרכיו או שמא יפיח, שכן להפיח אסור עם תפילין. אבל בשדה מותר להשתין עם תפילין. (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, כג ע"א)
נוסח התלמוד כלשונו:
"איבעיא להו: מהו שיכנס אדם בתפילין לבית הכסא קבוע להשתין מים? רבינא שרי, רב אדא בר מתנא אסר. אתו שיילוה לרבא, אמר להו: אסור, חיישינן שמא יפנה בהן ויש אומרים שמא יפיח בהן"